انجمن کاغذ چین (CPA) اخیراً گزارش سالانه خود را با ارقام مربوط به سال 2023 برای چندین شاخص تجاری منتشر کرده است. ما به طور مداوم از آمارهای CPA به عنوان مرجع استفاده کرده‌ایم زیرا معتقدیم که این سازمان توانایی جمع‌آوری داده‌های لازم را از ترکیبی از گزارش‌های انجمن‌های عضو و برآوردهای داخلی برای تعیین ارقام ملی دارد.

CPA هر ساله تولید خمیر و کاغذ در چین را پیگیری و گزارش می‌کند. طبق آخرین گزارش، مجموع تولید خمیر اولیه، شامل خمیر چوبی و خمیر غیر چوبی، در سال 2023 به 28.87 میلیون تن رسید.

گزارش سالانه CPA همچنین نشان می‌دهد که رشد تولید خمیر اولیه از میانگین 1% بین سال‌های 2014 تا 2018 به بیش از 10% در پنج سال گذشته تسریع یافته است. خمیر چوب نقش مهمی در افزایش تولید کلی فیبر اولیه داخلی داشته است. از سال 2019 تا 2023، تولید خمیر چوب با نرخ متوسط 15% در سال رشد کرده است.

اما داده‌ها از نظر جزئیات بسیار محدود هستند. در آمارهای CPA، تولید خمیر چوب بر اساس درجه یا بازار در مقابل مجتمع‌ها تفکیک نشده است و به طور خاص، این سیاست CPA است که ظرفیت خمیر را گزارش یا مورد بحث قرار ندهد، مطابق با سیاست‌های ملی در مورد افشای اطلاعات ظرفیت صنعتی، با این حال، داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که سرعت گسترش در چین چگونه بوده است. در اوایل دهه 2010، ظرفیت تولید خمیر داخلی به شدت از تقاضا عقب بود. اما توسعه در سال‌های اخیر به شدت شتاب گرفت و بیشتر ظرفیت جدید اضافه شده در صنعت مبتنی بر فیبر چوبی بود. شرکت‌های بزرگ خمیر و کاغذ با دسترسی به منابع مالی، به توسعه و برنامه‌ریزی خطوط جدید خمیر چوب ادامه دادند. برخی شرکت‌ها نیز در ظرفیت تولید خمیر غیر چوبی سازگار با محیط زیست سرمایه‌گذاری کردند. اما نیازهای کیفیت کاغذ در استفاده‌های مختلف، احیای خمیر غیر چوبی در صنعت کاغذ را پیچیده کرده است.

مشاهده این مطلب  خریداران صادراتی به کاهش تقاضا برای کاغذهای بازیافتی ادامه می‌دهند

ظرفیت تولید خمیر چوب در چین بین سال‌های 2019 تا 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافت، که به دلیل رشد تولید کاغذ و تغییرات در سهم استفاده از فیبر بود. یکی از تغییرات قابل توجه، جابجایی از کاغذ بازیافتی به خمیر چوب بود .Fastmarkets RISI لیستی از پروژه‌های خمیر در چین را نگه می‌دارد. بر اساس اطلاعاتی که توانسته‌ایم جمع‌آوری کنیم، بیش از 11 میلیون تن ظرفیت خمیر چوب از سال 2019 به بهره‌برداری رسیده است. خمیر مکانیکی بیشترین افزایش را داشت و بیش از 5 میلیون تن در پنج سال گذشته به آن اضافه شد. ظرفیت خمیر BHK نیز با رشدی سریع، در همین دوره 3 میلیون تن افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری‌های شدید به دلیل ممنوعیت واردات کاغذ بازیافتی در چین به وجود آمده است. کمبود فیبر بازیافتی منجر به گسترش ظرفیت خمیر چوب داخلی و تسریع فرآیند یکپارچگی معکوس شد. علاوه بر این، به دلیل بازارهای ضعیف املاک و ساخت و ساز در چین، چوب داخلی بیشتری برای حمایت از گسترش تولید خمیر چوب در دسترس بوده است. بازار مسکن چین در رکود طولانی مدت قرار داشته و بدتر شدن آن تأثیر زیادی بر بازار چوب چین گذاشته است، که منجر به انحراف منابع جنگلی بیشتری به صنعت خمیر و کاغذ شده است. بازار املاک ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بهبود یابد، زیرا چشم‌انداز رشد با افزایش سن جمعیت، کاهش نرخ تولد، کاهش اعتماد و بارهای بدهی محدود شده است، بنابراین منابع چوب داخلی ممکن است برای مدتی طولانی به صنعت خمیر جریان یابد.

ظرفیت خمیر در چین به گسترش ادامه خواهد داد، با 8 میلیون تن ظرفیت خمیر چوب که قرار است در سال‌های 2024 و 2025 آغاز شود. برخی از ظرفیت‌های جدید در حال حاضر به طور جزئی نصب شده‌اند و بقیه نیز با تامین کنندگان تجهیزات سفارش داده شده‌اند. این باعث می‌شود که ظرفیت خمیر چوب به بیش از 37 میلیون تن در سال 2025 برسد. چندین پروژه خمیر BHK در حال بررسی هستند که اولین آن‌ها در اواسط سال 2024 به بهره‌برداری خواهد رسید. بسیاری از خطوط جدید BHK در شهرهای ساحلی جنوب چین قرار دارند، جایی که شرکت‌ها به مزارع محلی دسترسی دارند و/یا نزدیک به یک بندر ساحلی هستند که کشتی‌های بزرگ حامل چیپس چوب به راحتی تخلیه و چیپس‌ها به کارخانه منتقل می‌شوند. با این حال، تولید آینده خمیر چوب در چین به رشد پایدار تولید کاغذ، در دسترس بودن چیپس چوب، رقابت‌پذیری خطوط خمیر داخلی در مقابل واردات و تغییرات در مقررات و سیاست‌های محلی بستگی خواهد داشت. ما همچنان به دقت پیگیر تحولات در این صنعت خواهیم بود.

مشاهده این مطلب  خرید و فروش کاغذ با قیمت نامتعارف حرام است
44بازدید

ارسال دیدگاه