چسب های مایع

چسب های مایع برای دوام بیشتر و حمل و نقل ساده، ممکن است به صورت پودر باشند که در این صورت باید با مقدار مناسبی از حلال و مواد افزودنی با توجه به نیاز و هدف مخلوط گردند. در موقع استفاده از چسب های مایع، باید به غلظت، زمان لازم برای خشک شدن، یکنواختی، دما، رطوبت محیط، میزان آغشتگی، میزان نفوذ، فشار لازم برای چسبیدن و آغشته شدن تمام سطح لازم توجه شود. چسب های مایع در کارخانه های بزرگ با نورد و غلتک در کارگاه های کوچک به صورت دستی و با استفاده از قلم مو و کاردک مالیده می شوند.

نوار چسب ها 

نوار چسب ها به صورت خود چسب یا آب چسب می باشند. هنگام استفاده آن ها، باید از عدم وجود گرد و غبار روی بسته اطمینان حاصل نمود. نوار چسب ها به طور مساوی در دو لبه و بدون چین و چروک باید استفاده شوند. در هنگام چسباندن نوار چسب ها به استانداردهای بسته بندی با توجه به نوع کالا باید توجه نمود؛ به طور مثال، نکته ای که در مورد همه کارتن ها عمومیت دارد این است که پهنای اتصال نوار چسب به کار رفته نباید کمتر از 30 میلی متر باشد و در مورد بعضی بسته ها باید 25 میلی متر از هر طرف ادامه یابد. در اتصال انتهایی (جفت کردن لبه های مقوا روی هم) پهنای نوار چسب باید حداقل 50 میلی متر باشد. نوار چسب ها با تجهیزات دستی و دستگاه های خودکار الصاق می شوند.

منگنه ها 

توسط دستگاه های مخصوص پنوماتیک یا دستی و تحت زاویه 45 درجه زده می شوند (تحت زاویه 45 درجه بیشترین استحکام به وجود می آید). در استفاده از منگنه باید به عمق نفوذ منگنه، تعداد منگنه، فاصله منگنه ها از هم، نوع و اندازه منگنه، فاصله از لبه مقوا، کاغذ، ضخامت مقوا و کاغذ توجه کرد.

مشاهده این مطلب  Cepi تولیدکنندگان خمیر کاغذ و کاغذ در حال نوآوری در راه خروج از انتشار CO2

تسمه ها

تسمه های مورد استفاده در جعبه های مقوایی ترجیحا باید پلاستیکی باشند. این تسمه توسط دستگاه های دستی یا خودکار کشیده و بسته می شود. میزان کشش در دستگاه های دستی تجربی بوده و در دستگاه های خودکار قابل تنظیم می باشد.

اثر عوامل محیطی بر مواد مصرفی

به منظور پی بردن به اثر عوامل محیطی، تأثیر هر یک از عوامل محیطی مهم روی مواد مصرفی را بررسی می کنیم:

تأثیر رطوبت

همان طور که قبلا گفته شد مواد فلزی مصرفی در بسته های مقوایی و کاغذی عمدتا شامل سیم ها، نبشی ها، گوشه های فلزی و منگنه ها می باشند. این مواد اغلب از آهن و آلیاژهای آهن ساخته می شوند؛ لذا رطوبت می توانند موجب زنگ زدگی یا تسریع خوردگی در آن ها شود. به منظور جلوگیری از زنگ زدگی آهن که موجب تغییر رنگ و کاهش استحکام آن می گردد، سعی می شود که از آلیاژهای مناسب آهن استفاده نمایند. همچنین ممکن است آهن را به وسیله فلزات دیگر روکش یا ابکاری نمایند. از نمونه این فلزات می توان به فلز مس و قلع اشاره نمود. از جمله کارهای دیگری که به منظور حفاظت از زنگ زدگی یا خوردگی می توان انچام داد، پوشاندن سطح فلز از مواد مخصوص نظیر صمغ ها یا استفادع از فلزاتی که نسبت به رطوبت مقاوم ترند (مانند آلومینیوم) می باشد.

به طور کلی در استفاده از فلزات باید به این مهم توجه داشت که هر چه سطوح فلزات صاف تر و صیقلی تر باشد و محیط نیز قلیایی تر، احتمال خوردگی و آسیب دیدگی مواد فلزی کمتر خواهد بود.

مشاهده این مطلب  افزایش ظرفیت تولید خمیر و کاغذ Sunshine Paper در چین

رطوبت، روی چسب های مایع مصنوعی تأثیر چندانی ندارد، ولی روی چسب های طبیعی می تواند بسیار موثر باشد. چسب نشاسته که چسب رایج و متداول در ایران است، به خاطر تشکیل کریستال پس از خشک شدن تا حدی در برابر رطوبت مقاومت می نماید. چسب های نواری به ویژه اگر آب چسب یا کاغذی باشند، در مقابل رطوبت بسیار حساس خواهند بود؛ لذا در مناطق مرطوب استفاده از چسب های نواری آغشته به چسب های مصنوعی و از نوع پلاستیکی پیشنهاد می شود.

مواد پلاستیکی نیز نظیر تسمه ها، نخ های دوخت، دستگیره ها و غیره در برابر رطوبت مقاوم بوده و فقط ممکن است در اثر رطوبت، کشش سطح اندکی در تسمه ها و نخ ها که دارای طول بیشتری می باشد به وجود آید. کسس سطح سبب خواهد شد که تسمه ها و نخ ها اندکی جمع شوند.

تأثیر دما 

دما در فلزات سبب انبساط آن ها می شود؛ لذا اتصالات سیمی ممکن است در اثر افزایش دمای چشمگیر، اندکی شل شوند ولی معمولا این انبساط در حدی نیست که کاهش مقاومت محسوسی را سبب گردد. دما روی مواد شیمیایی به ویژه چسب های آلی طبیعی اثر گذاشته و سبب کاهش استحکام آن ها می شود. نوار چسب های پلاستیکی و چسب های گرمانرم اغلب در اثر دم جمع شده و تغییر شکل می دهند.

دما روی مواد پلاستیکی نیز موثر است. تسمه های پلاستیکی اغلب تحت دمای 40- درجه تا 40+ درجه سانتی گراد مقاومند. ولی در دمای بالاتر و پایین تر ممک است انبساط و انقباض پیدا کنند. این مساله در مورد نخ ها و تسمه ها ممکن است به صورت جمع شدن در برودت زیاد و یا شل شدن در اقر دما دیده شود. در درجه حرارت بالا ممکن است مواد پلاستیکی جمع و تغییر شکل دهند. در مواقعی که تغییرات درجه حرارت زیاد باشد، می توان از مواد پلاستیکی مقاوم به دما استفاده نمود.

مشاهده این مطلب  ثبات نسبی در بازار کاغذ/ وضعیت بازار به‌زودی روشن خواهد شد

تأثیر نور و اشعه ماورای بنفش

نور و اشعه ماورای بنفش تأثیر چندانی روی اتصالات فلزی ندارند. نور و اشعه ماورای بنفش روی چسب های مایع طبیعی نظیر چسب نشاسته، باعث کاهش مقاومت می گردند. این دو روی چسب های مصنوعی تأثیری نداشته و ممکن است باعث تغییر نوار چسب های پلاستیکی، مواد ترموپلاستیک و مواد مصرفی پلاستیکی شوند؛ ولی می توان در مواقع خاص، انواع مقاوم آن ها را تهیه نمود.

اثر عوامل مخرب بیولوژیکی

عوامل مخرب میکروبیولوژیکی در کنار عوامل دیگر نظیر حرارت و رطوبت می توانند فعالیت نمایند. این عوامل باعث کاهش عمر مفید مواد فلزی می شوند. چسب های آلی طبیعی به عوامل مخرب بسیار حساس بوده و گاه منبع تغذیه مناسبی جهت رشد و تکثیر قارچ ها، کپک ها و سایر عوامل مخرب هستند. مواد پلاستیکی در برابر عوامل مخرب میکروبیولوژیکی بسیار مقاوم هستند.

613بازدید

ارسال دیدگاه