فرآیند خمیرسازی با عملیات بر روی چوب خمیرسازی که به فرم های مختلفی می باشد، شروع می شود؛ چوب گرد، خرده چوب، خاک ارده، پشت لا، قطعات حاصل از کناره بری. چوب گرد قبل از اینکه به کارخانه خمیر فرستاده شود، معمولا پوست کنی می شود. به دلایل مختلف پوست درخت باید جدا شود، از جمله چوست که غالبا بدون الیاف یا حاوی مقدار کمی الیاف است (بازده تولید الیاف از آن کم است)، دارای مقدار زیادی مواد استخراجی است و موادی تولید می کند که بر رنگ سفید کاغذ اثر منفی می گذارد و در فرآیندهای شیمیایی تولید خمیر، مواد شیمیایی پخت خرده چوب را مصرف می کند و کیفیت خمیر حاصله را پایین می آورد. چندین روش و دستگاه برای حذف پوست از گرده پنبه وجود دارد. یک روش متداول، استفاده از پوست کن استوانه ای است که دارای یک استوانه استیل سیلندریک بزرگ و مایل می باشد.

گرده بینه ها از یک طرف وارد این استوانه دوار می شوند و تحت فشار و ضربه در طول استوانه در حال چرخش حرکت کرده و از طرف دیگر خارج می شوند. ضربه زدن و سایش گرده بینه های در حال چرخش به یکدیگر پوست آنها را می کند. در برخی کارخانه های خمیرسازی گرده بینه های حاصل از درختان بلند با قطر زیاد به صورت هیدرولیکی پوست کنی می شوند و با جت های آب فسار قوی برخورد می کنند. در این حالت پوست گرده بینه در حال چرهش کنده می شود بقایای پوست به عنوان سوخت یا به عنوان کود گیاهی استفاده می شود.

در روش خمیرسازی مکانیکی (خمیر چوب آسیاب شده) SGW، چوب های گرد پوست کنی شده می توانند مستقیما مستقیما به آسیاب های خمیرساز منتقل شوند. هنگامی که از سایر روش های خمیرسازی استفاده می شود، گرده بینه ها بایستی خرد شده و به چیپس با فرم های مناسب برای انتقال به پالایشگر یا دایجستر (برج پخت) تبدیل شوند. تبدیل چوب به قطعات ریز به این دلیل است که اجازه نفوذ همگن و سریع مواد شیمیایی پخت به داخل خود را بدهد. در غیر این صورت با عدم یکنواختی در پخت روبرو خواهیم بود. برای خرد کردن چوب ها به طور معمول یک خرد کن استوانه ای چند تیغه مورد استفاده قرار می گیرد. این خرد کن از یک صفحه استیل سنگین با تیغه هایی که روی سطح آن تعبیه شده، تشکیل شده است. هنگامی که دیسک با سرعت زیاد می چرخد، گرده بینه با انتهایش مستقیما در بین تیغه های در حال گردش تغذیه می شود. برش و رنده کردن ناشی از حرکت چرخشی تیغه ها چوب را به چیپس یا خرده چوب تبدیل می کند. در مرحله بعد، خرده چوب ها را برای دستیابی به اندازه یکسان الک نموده و ذرات و قطعات ناخواسته و خارج از اندازه را حذف می کنند.

مشاهده این مطلب  تفاله نیشکر؛ بهترین روش برای تولید کاغذ
806بازدید

ارسال دیدگاه