بازار سیاه و سواستفاده از شرایط کشور روز به روز داغ‌تر می‌شود و هر روز از این آشفته بازار خبر جدیدی به گوش می رسد اما سخنان هفته گذشته رییس جمهور قوت قلبی برای دلسوزان کشور بود.

خبرگزاری برنا : رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت همگان را به وحدت و پرهیز از دامن زدن به اختلافات فرا خواند و با بیان اینکه در شرایط فعلی و دشمنی ها، راه ما مقاومت با کمترین هزینه است، تاکید کرد: اگر سختی باشد، با هم تحمل می کنیم و تسلیم نخواهیم شد، عزت تاریخی را حفظ می کنیم و در مبارزه اراده ها، آمریکا را شکست می دهیم.
روحانی تاکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید با صراحت قیمت واقعی کالاها را به مردم بگوید، باید به مردم بگویید برای چه اجناسی و به چه کسی دلار ۴۲۰۰ تومانی داده اید.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات اولین نفری بود که پس از سخنان رییس جمهور اولین نفری بود که با انتشار نام چهل شرکت وارد کننده تلفن همراه با پول دولتی خواستار برخورد با سودجویان شد. بانک مرکزی هم لیستی بلند بالا از همین شرکت ها منتشر کرد.
یکی از نام هایی که در این لیست خودنمایی می کرد شرکت “سام الکترونیک” بود. “سام الکترونیک” نماینده رسمی سامسونگ در ایران است که طی سال های گذشته توانسته بخش عمده ای از بازار لوازم برقی کشور را در اختیار بگیرد.
شاید در نگاه اول نام این شرکت در میان دریافت کننده های ارز دولتی طبیعی باشد اما با نگاه به محصول وارد شده توسط این شرکت سوال های زیادی به ذهن خطور می کند. عجیب اینجاست که شرکت سامسونگ به جای اینکه نامش در میان وارد کننده های قطعات الکترونیکی و برقی باشد در میان وارد کننده های خمیر کاغذ است.
عجیب تر اینکه سامسونگ طی هفته ها و ماه های گذشته تعداد زیادی از نیروهای خود را به بهانه نیامدن قطعه از کره تعدیل کرده است در حالی که شرکت رقیب آن یعنی ال جی بدون مشکل در حال تولید است و نه نیرویی تعدیل کرده و نه قیمتی افزایش داده است.
حال باید از سیدعلیرضا موسوی مدیر عامل و حمیدرضا هاشم نیا رییس هیات مدیره سام الکترونیک که سود بالای بازار ایران او را مجاب کرد از کانادا به کشور بازگردد پرسید چطور رقیب شما بدون مشکل از کره قطعه وارد می کند و افزایش قیمتی هم ندارد اما شما با آن همه قدرت به مشکل خورده اید. پرسش بزرگ تری که این دو نفر با وجود این مشکلاتی که عنوان کرده اند باید پاسخ دهند دلیل وارد کردن خمیر کاغذ با ارز دولتی است. آنها که ارز دولتی می گیرند و با کره هم رابطه خوبی دارند باید در جهت نخوابیدن خط تولید محصولات الکترونیکی تلاش کنند نه وارد کردن چیزی که ربطی به شرکت آنها ندارد.
آنها حتی نمی توانند این رفتار را با نام تحریم گره بزنند چون همه به یاد دارند در زمان تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شرکت دیگری که آنها ثبت کردن با نام سام با واردات قطعات منفک از یکدیگر (SKD) لوازم خانگی، شروع به سرهم بندی و مونتاژ این لوازم در ایران کردند و توانستند به لطف وام هایی که بانک ملی در زمان حضور محمود خاوری در اختیار این شرکت بگذارد، به یکی از اصلی ترین و بزرگ ترین وارد کنندگان لوازم خانگی به ایران تبدیل شود.
این شرکت در زمان تحریم می توانست از کره جنس وارد کند اما اکنون که روابط ایران با دیگر کشورها از جمله کره جنوبی به آن سردی نیست می گویند نمی توانند قطعه بیاورند و در نهایت رو به واردات خمیر کاغذ آورده اند.

مشاهده این مطلب  Fastmarkets قدرت بازار جهانی را در پاییز امسال پیش بینی می کند: واردات آسیا-7 RCP ایالات متحده 46 درصد در چهار سال افزایش یافت
581بازدید

ارسال دیدگاه