نقش بسته های کاغذی و مقوایی در بسته بندی کالاها

امروزه با توجه به یشرفت های زیادی که در زمینه ساخت و تولید بسته های مقوایی و کاغذی به وجود آمده، ارتقای کیفی و کمی این گونه بسته بندی ها را شاهد هستیم. قابلیت ها و مزایای این نوع بسته بندی ها که در بخش مزایای بسته های کاغذی و مقوایی به تفصیل شرح داده می شود، باعث گردیده هر روز که برای خرید به بازار می رویم، از ساندویچ فروشی تا داروخانه، از طلافروشی تا میوه فروشی و از کتاب فروشی تا فروشگاه لوازم و ماشین آلات، با این نوع بسته بندی سر و کار داشته باشیم.

ارزانی، زیبایی و سادگی تولید این نوع بسته بندی ها منجر گردیده که هزینه تولید پایین آمده و یکی از علل جلب مشتری شویند. استفاده از مقوا و کاغذ به تولیدکنندگان انواع کالا این امکان را می دهد تا بدون نگرانی از خرابی و آسیب دیدگی، تولیدات خود را در داخل آن قرار داده و به نقاط دور دست ارسال نمایند. لذا عوامل بسیاری باعث گردیده که بسته بندی به خود اختصاص دهد و تولید کاغذ و مقوا در جهان روز به روز به افزایش بگذارد.

مزایا و معایب بسته بندی کاغذی و مقوایی

با توجه به افزایش روز افزون مصرف بسته های کاغذی و مقوایی در صنایع مختلف، باید علت این امر را در مزایای زیاد و معایب کم آن جستجو کرد.

مزایای بسته بندی کاغذی و مقوایی

  • بازیابی و استفاده مجدد و بازگشت سریع به چرخه محیط زیست

بسته های مقوایی و کاغذی در صورت عدم استفاده از مواد پلاستیکی و مصنوعی (به منظور بهبود برخی از قابلیت های آن) به راحتی قابل بازیابی می باشند و می توان از آنها مجددا برای تهیه کاغذ و مقوا استفاده نمود. این بسته ها در صورت عدم استفاده و باقی ماندن به صورت زباله به راحتی به مواد اولیه تجزیه می شوند.

  • سبکی
مشاهده این مطلب  سامانه تأمین کاغذ یارانه‌ای به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند

بسته های ساخته شده از جنس کاغذ و مقوا از وزن بسیار کمی برخوردارند

  • مقاومت

بسته های ساخته شده از مقوا و کاغذ در صورت استفاده از خمیر و فناوری مناسب، افزودن مواد اضافی و … می توانند بسیار مقاوم تهیه شوند.

بالا بودن خواص کیفی این نوع بسته بندی سبب شده که در بسیاری از بخش ها جایگزین سایر بسته بندی ها گردد. از جمله جایگزین مقوا به جای چوب در جعبه های کبریت و میوه را می توان نام برد. با افزودن مواد مختلف به خمیر کاغذ، مقوا و تغییر در فناوری ساخت، توانسته اند قابلیت های زیادی به آن ببخشند و قادرند برخی ویژگی ها، شکل ظاهری، توان و سایر خصوصیات کاغذ و مقوا را با توجه به محصول تغییر دهند. این تغییرات باعث افزایش دامنه کاربرد این نوع بسته بندی گردیده، به طوری که امروزه در بسیاری از مبادلات نقش فعال و مهمی را در بسته بندی ایفا می کند. دامنه استفاده از کاغذ و مقوا امروزه به حدی گسترش پیدا کرده که در بسته بندی انواع آبمویه، شیر، لبنیات، مایعات (در حجم کم)، دارو، پوشاک، مواد غذایی، مواد بهداشتی، لوازم خانگی، ماشین آلات و قطعات نسبتا سنگین، کشاورزی و غیره از آن استفاده می نمایند.

  • قابلیت چاپ و رنگ برای تبلیغ

این بسته ها را می توان به منظور فروش بیشتر، به انواع رنگ ها، علایم و تبلیغات مزین نمود و فروش را بالا برد.

  • قابیلت مستوری شدن

بسته های مقوایی و کاغذی در صورت طراحی صحیح، پس از ساخت می توانند به صورت مستوی در آیند. این مساله باعث کاهش حجم شده و سبب تسهیلات حمل و نقل و کاهش هزینه می گردد.

  • یک تکه بودن
مشاهده این مطلب  نماینده سامسونگ در ایران با دلار دولتی خمیر کاغذ وارد کرد!

بسته های مقوایی و کاغذی را می توان از یک صفحه مقوا و کاغذ به وجود آورد.

  • قابلیت مقاومت در برابر رطوبت

هنگام تهیه کاغذ و مواد اولیه، این بسته ها را می توان به صورت مقاوم به رطوبت تهیه نمود.

  • قابلیت بسته بندی اقلام بهداشتی

این بسته ها را می توان در بسته بندی اقلام بهداشتی نظیر دستمال کاغذی به کار برد.

  • مقاوم در برابر برخی عوارض

کاغذ و مقوا بر خلاف فلزات زنگ نمیزنند و مانند شیشه نمیشکنند

  • ارزانی

مواد اولیه که چوب و خمیر تهیه شده از آن می باشد را می توان از منابع جنگلی و نسبتا ارزان تهیه نمود

  • قابلیت انعطاف

بسته بندی های مقوایی و کاغذی در برابر فشار، ضربه و سایر نیروها قابلیت انعطاف دارند.

  • تهویه

بسته های کاغذی و مقوایی را با توجه به نوع محصول می توان به منظور تهویه هوا، به صورت سوراخ دار تهیه نمود. لازم به ذکر ات که ین سوراخ ها نقش قابل ملاحظه ای در کاهش مقاومت نخواهند داشت.

  • عایق بودن

این بسته ها قادرند محصولات را از کاهش و افزایش دما تا حد زیادی حفظ نمایند.

  • قابلیت ضربه گیری

در صورت تکان ها و حرکات ناشی از حمل و نقل، مانع از رسیدن به محصول می شوند و محصول در اثر برخورد با بدنه بسته دچار خسارت نمی شود.

  • حمل و نقل ساده

بسته های مقوایی اغلب به دلیل شکل مناسب، قابلیت خوبی برای تشکیل واحد بار دارند.

  • دامنه وسیع ابعاد و اشکال

این نوع بسته ها را می توان به ابعاد و اشکال مختلف و به تبعیت از شکل محصول، طریقه حمل و نقل و … ساخت.

مشاهده این مطلب  کشف 30 تن چوب قاچاق در فومن

معایب بسته بندی کاغذی و مقوایی

  • قابلیت جذب رطوبت

این بسته ها (زمانی که مقاوم به رطوبت ساخته نشوند) همواره آمادگی جذب رطوبت محیط را دارا می باشند. جذب رطوبت سبب سست شدن چسب ها و باز شدن لایه ها گردیده، همچنین اتصالات بین الیاف را از بین می برد.

  • محدودیت در بسته بندی مایعات و گازها

از این بسته بندی فقط در بسته بندی جامدات استفاده می شود. به منظور بسته بندی مواد فرار و مایعات باید آنها را با پوشش های فلزی و پلاستیکی پوشاند که مستلزم صرف هزینه می باشد.

  • قابلیت اشتعال

با توجه به این که ماده اولیه این بسته ها سلولز می باشد، به راحتی آتش می گیرند و آتش را به یکدیگر منتقل می نمایند.

  • ضعف در محل اتصال

در صورت استفاده از چسب های شعیف و غیر مقاوم، گرد و غبار، رطوبت هوا و محیط روی محل های اتصال اثر گذاشته و آنها را سست می نماید. همچنین در صورت استفاده نادرست از منگنه و دوخت، محل های اتصال ضعیف می گردند. این نقطه ضعف در محصولات سنگین به ویژه در پایین بسته که محل اثر وزن محصول می باشد، بیشتر دیده می شود.

علاوه بر معایب فوق، استفاده ناصحیح و بی رویه از جنگل ها و منابع طبیعی اثرات ناگواری را بر شرایط اقلیمی جهان می گذارد. از آنجایی که ماده اولیه کلیه کاغذها و مقواهای مورد نیاز برای بسته بندی، چوب می باشد، باید شرایط برداشت چوب از جنگل ها مورد توجه ویژه قرار گیرد  تا ضمن حفظ تعادل آب و هوایی در محیط زیست، از مواد مناسبی برای تهیه بسته های سلولزی و انواع کاغذ بهره برداری نمود.

574بازدید

ارسال دیدگاه