شجاع با اشاره به گرانی مواد اولیه عنوان کرد: طی 10 روز اخیر بهای مواد اولیه با وجود خریداری مواد اولیه با ارز نیمایی بین 30 تا 70 درصد افزایش داشته است؛ درحالی‌که نرخ ارز افزایشی نداشته است.
مواد اولیه چاپ 30 تا 70 درصد گران شده است/ گران‌فروشان را معرفی کنید
غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه طی دو هفته گذشته بیش از 90 درصد چاپخانه‌های کشور تعطیل بودند، گفت: در این مدت شاهد گرانی بی‌حساب و کتاب قیمت مواد اولیه بودیم؛ به‌طوری که بین 30 تا 70 درصد به بهای این کالاها افزوده شده است.

وی ادامه داد: در این میان شاهد افزایش قیمت مواد مصرفی اهالی صنعت چاپ و نشر شامل کاغذ، مقوا، مرکب، زینک و الکل بودیم؛ درحالی‌که طی این مدت، هیچ اتفاق اقتصادی خاصی رخ نداده بود.

شجاع با بیان اینکه انتظار داشتیم واردکنندگان، بنکداران و فروشندگان با هموطنان خود با انصاف و عدالت بیشتری برخورد کنند، عنوان کرد: در این بازه زمانی نرخ ارز نه تنها افزایشی نداشته؛ بلکه مقدار کمی ارزان‌تر شد و نکته مهم‌تر این است که همه این مواد اولیه با ارز نیمایی به کشور وارد شده و حتی بعدتر هم اگر به واردات این کالاها اقدام کنند، بازهم ارز نیمایی دریافت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: مرکب در ده روز گذشته کیلویی 70 هزار تومان بود اما متاسفانه اکنون در بازار به قیمت 95 تا 100 هزار تومان فروخته می‌شود. این درشرایطی بود که واردکنندگان ادعا دارند که بعدا نمی‌توانند مرکب فروخته شده خود را جایگزین کنند، درحالی‌که این افراد با ارز نیمایی که حاصل پول نفت است، کالا به کشور وارد کرده و برای واردات مجدد هم ارز نیمایی دریافت خواهند کرد.

مشاهده این مطلب  ورود تولیدکنندگان به جای تجار معضلی تازه در صنعت چاپ

شجاع از مذاکره با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان خبر داد و گفت: در این زمینه قرار است اگر شکایت به همراه سند و فاکتور به سازمان عرضه شود با توجه به اینکه این سازمان از همه قیمت‌ها مطلع است، با خاطیان برخورد خواهد کرد و گران‌فروشان به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد.

وی با اینکه برخورد با خاطیان همانند برخورد با گران‌فروشی در دوران جنگ خواهد بود، افزود: بحران بیماری کرونا کمتر از زمان جنگ نیست و برخی واردکنندگان و بنکداران در فاکتورهایی که به مصرف‌کنندگان می‌دهند تقلب انجام می‌دهند؛ یعنی اگر 600 بند کاغذ خریداری کرده‌اند در فاکتور 1000 بند برای آن‌ها درج می‌شود.

شجاع یادآور شد: نوع دیگر تقلب اینگونه است که نیمی از پول را در فاکتور رسمی می‌دهند و مابه‌التفاوت هر بند کاغذ را باید به‌صورت نقدی بدهند و با این شیطنت‌ها به فعالان حوزه چاپ و نشر ظلم می‌کنند اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با هر شکایت به این موضوع به صورت جدی رسیدگی خواهد کرد.

به گفته وی، در این موقعیت تحریم و فشار اقتصادی که به دنبال بیماری کرونا بر جامعه، مردم و اهالی چاپ و نشر وارد شده است باید تلاش کنیم در کنار یکدیگر از این بحران عبور کنیم و از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، چاپخانه داران، لیتوگرافان و صحافان می‌خواهم به اعضای خود اطلاعیه بدهند تا فروشندگان گران‌فروش را معرفی کنند تا با چنین اقداماتی برخورد جدی انجام شود.

 

منبع

304بازدید

ارسال دیدگاه