مرکب زدایی کاغذهای چاپ شده بر اساس روش های بالا، نسبت به مرکب زدایی کاغذهای چاپی با روش های معمولی به تیمارهای متفاوتی نیازمندند. اندازه ذرات مرکب در کاغذهای زیروگرافی به وسیله مواد شیمیایی کوچکتر نمی شود.

این مرکب ها در مراحل شست و شو به دلیل دمای بالا، نرم و کلوخه ای می شوند. یکسری تیمارهای شیمیایی برای شکستن ذرات مرکب کاغذهای زیروگرافی در مراحل تولید خمیر کاغذ افزوده می شوند. تیمارهای دیگری نیز وجود دارند که ترکیبی از روش های شست و شو، جریان و پخش بوده و نسبت به روش اشاره شده در بالا گرافنتر هستند، اما کارایی و نتیجه بهتری دارند. در حال حاضر سایر روش های تیمار تحت بررسی و تحقیق قرار دارند.

همزمان با توسعه چاپ های غیر تماسی (همچون انواع چاپ های دیجیتال)، تولیدکنندگان خمیر کاغذ مرکب زدایی شده، می بایست روش های خود را مبتنی بر این نوع خاص از چاپ طراحی می نمایند تا بدین شکل مانع از بازیافت این کاغذها به شکل محصولاتی با کارایی پایین تر همانند دستمال کاغذی و کاغذهای روزنامه کم کیفیت شوند. اگر هزینه فرآیند بازیافت کاغذهای غیر تماسی بسیار زیاد باشد، متعاقبا مصرف کنندگان وادار به پرداخت مبالغ بیشتری برای خرید کاغذهای چاپ و تحریر می شوند تا هزینه های تولید جبران شوند.

مشخصات کاغذهای بازیافت شده

برخی تصور می کنند که کاغذهای بازیافتی، دارای بافتی خشن و سطحی لکه دار رهستند. اما این مشکلات حتی در چاپ کاغذهای سفید و تمیز نیز مشاهده می شود. تمامی کاغذهای بازایفتی این مشکلات و کاستی ها را ندارند مگر اینکه خطایی در تولید آنها رخ داده باشد. عموما نمی توان به راحتی کاغذهای بازیافتی مربوط به یک درجه خاص را از کاغذهای تازه تولید شده همان درجه تشخصی داد. کاغذ بازیافتی می تواد همچون کاغذ تازه ساخت، با ساختار پایدار و محکم و دارای میزان رطوبت و PH  متعادل بهینه ای برای خشک شدن و مرکب باشد. تفاوت اساسی خمیر کاغذ دسته اول با انواع مرکب زدایی شده و بازیافت شده آن در درجه روشنایی و استحکام آنهاست. به طور کلی خمیر کاغذ مرکب زدایی شده نسبت به خمیر کاغذ حاصل از الیاف پهن برگان و الیاف سوزنی نسبت به خمیر کاغذهای کرافت الیاف سوزنی برگ و پهن برگ داردر. ترکیب الیاف کاغذ بازایفت شده و الیاف دسته اول می تواند منجر به تولید کاغذی با ویژگی های فیزیکی، نوری و ظاهری مورد نیاز شود. بازیافت کاغذ به خصوص کاغذهای چاپ شده با فرآیندهای غیر تماسی هنوز، یک فناوری در حال پیشرفت است.

مشاهده این مطلب  مقوای ایندربرد چیست؟
243بازدید

ارسال دیدگاه