حرکت رو به جلوی توری در استوانه کوچ به پایان می رسد. کوچ رول دارای پوسته سوراخ داری است که جهت ایجاد مکش برای خروج بیشتر آب از بافت کاغذ تشکیل شده، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مرحله، شبکه کاغذ هنوز حاوی حدود 80 تا 85% آب است، ولی در عین حال به اندازه کفی برای خروج از میز فوردرینیر و جداسازی اش از توری در حال چرخش و برای حمل به قسمت سیلندرهای پرس، تثبیت شده است. در ماشین های سرعت بالا، شبکه کاغذ از روی توری به وسیله مکش بلند شده و روی نمد برای ورود به قسمت پرس فرستاده می شود. هدف از پرس، این است که تا حد امکان آب از سراسر شبکه کاغذ به وسیله پرس و مکش جدا شود و آبی که باید از بافت کاغذ حذف شود به حداقل ممکنه برسد. حذف باقی مانده رطوبت در خشک کن ها انجام می شود.

پرس، همچنین کشبکه کاغذ را فشرده کرده و باعث نزدیکی، تماس بیشتر بین الیاف و ایجاد شرایط اتصال بین آنها و مقاومت بهتر ورقه کاغذ می شود. این عمل، کاغذ را صاف تر کرده و تأثیر مهمی بر حجم نهایی کاغذ و عملیات پایانی دارد.

کاغذهای حجم بالا و مخصوص، پرس تر کمتری نیاز دارند، در حالی که کاغذهای کم حجم و با پرداخت بالا به درجه بالاتری از پرس تر نیاز دارند.

نوار کاغذ هنگامی که قسمت پرس را ترک می کند دارایتا 70 درصد آب (بر اساس وزن) می باشد. آب باقی مانده در بافت کاغذ در مرحله خشک کن به شکل بخار حذف می شود. مرحله خشک کن از تعدادی سیلند تو خالی فلزی که با بخار آب، گرم می شوند و نوار کاغذ را در یک حالت مارپیچ از بین خود عبور می دهند، تشکیل شده است. هر دو سمت توری و نمدی شبکه کاغذ، پشت سر هم وارد فضای سیلندرها شده و در تماس مستقیم با سیلندهای داغ خشک کن قرار می گیرند، تا یک خشک کردن متعادل در هر دو سطح کاغذ به وجود آورند. هنگامی که کاغذ خشک می شود، شبکه کاغذ برای جلوگیری از چین و چروک، اعوجاج و در هم کشیدگی غیر قابل کنترل، تحت کشش می باشد. کاغذ تا رطوبت مطلوب برای مصارف نهایی مختلف که بین 2 تا 8 درصد می باشد، خشک می شود.

تغییرات فیزیکی و مکانیکی در بافت کاغذ از زمانی که کاغذ شکل می گیرد تا وقتی که به شکل نهایی، خشک می شود، رخ می دهد. شبکه کاغذ، استحکام کمی در پااینه تر دارد اما هنگامی که به انتهای خشک کن ماشین کاغذ می رسد، محکم تر می شود. کاغذتر به علت اینکه الیافش به هم متصل نیستند، ضعیف است. هنگامی که آب از شبکه کاغذ به وسیله پرس و خشک کن خارج می شود، نیروی چسبندگی قدرتمندی، الیاف را در نقاط تماسشان محکم به یکدیگر می چسباند. علاوه بر بعضی مقاومت ها که از بهم پیوستگی و در هم فرورفتی فیزیکی الیاف ناشی می شود، مقاومت های بیشتر از اتصال مولکولی، پیوندهای هیدروژنی و چسبندگی الیاف سلولز به دست می آید. البته نفوذ مجدد آب پس از خشک شدن یا در محیط مصرف، می تواند دوباره این اتصالات را بشکند و باعث کاهش مقاومت در کاغذها شود.

مشاهده این مطلب  مقوای ایندربرد چیست؟

اصلاحاتی برای خشک کن های سیلندری چندگانه وجود دارد. یکی خشک کن یانکی (Yankee) است که دارای قطر بالایی بوده و سطحی صاف و صیقلی دارد. هنگامی که کاغذ در تماس با این سطح صاف و صیقلی خشک می شود، پرداخت بالایی در یک سمت به دست می آورد که صیقل براق ماشینی نامیده می شود. دستمال و کاغذهای سطح برجسته هم در خشک کن های قطور تکی خشک شده و به وسیله تیغه ای چنگکی از سطح آن جدا می شوند.

کاغذ تحریر و کاغذهای اداری، از نوع هوا خشک می باشند. خشک کن های هوا خشک بدون ایجاد تنش یا با ایجاد در بعضی حالات، شکاف استیل به استیل که شامل دو نورد با جنس متفاوت است. یکی از نوردها نرم و ارتجاعی و دیگری نورد استیل صیقلی سخت است. این پیشرفت در اتوزن های شکاف نرم در ماشین کاغذ یا پوشش دهنده ها، صافی سطح و کیفیت چاپ پذیری کاغذ را بهبود می بخشد.

بعد از خشک کن و سپس بعد از آهارزنی و اتوزنی، کاغذ معمولا به شکل یک رول که عرض آن به اندازه پهنای ماشین است، در می آید. سپس مجددا باز شده و به رول هایی با قطرها و عرض های متفاوت برش می خورد. رول های بدو کیفیت در این مرحله حذف می شوند.

کیفیت کاغذ تهیه شده با ماشین های معمول فوردرینیر تک توری محدود می باشد، زیرا فرم یکنواخت شبکه کاغذ در حال تشیل روی توری، در اثر جریان هوا در سطح بالایی آن و خروج آب به طور کامل از سر تا سر زیر آن (سمت توری) بهم میریزد. مدت مدیدی است که می دانیم آبگیری یک طرفه از ورقه کاغذ تشکیل شده روی توری فوردرینیر، کاغذ دو طرفه تولید می کند. زیار همان طور که گفته شد به دلیل تفاوت شرایط در دو سمت کاغذ در حال شکل گیری روی توری، ویژگی های دو سمت کاغذ با یکدیگر متفاون خواهد بود. برای غلبه بر این مشکل، کاغذسازها، طرح های مختلفی از شکل گیری ورقه کاغذ روی توری ماشین های دو توری یا آب گیری دو طرفه از ورقه کاغذ در ماشین های کاغذ را تکمیل کردند.

مشاهده این مطلب  نفس مطبوعات با گرانی کاغذ و کرونا به شمارش افتاد

شکل دهنده دو توری، همان طور که از نامش پیداست از دو توری به صورت همگرا استفاده می کند که ورقه ماغذ بین آنها تشکیل شده و از دو طرف ورقه حین فرم دهی و شکل گیری، آبگیری صورت می گیرد. ماشین های فوردرینیر دو توری در مقایسه با فوردرپنیری تک توری، در سرعت های بسیار بالا عمل می کنند و کاغذی با دو طرف توری می سازند. طبیعتا در این کاغذها دو طرف پشت و روی کاغذ از نطر کیفیتی شرایط یکسانی دارند و مشکل دو طرفه شدن کاغذ را نخواهیم داشت.

در طراحی دیگر که به عنوان توری ورقه ساز بالایی شناخته می شود، ابتدا کاغذ در یک توری فوردرینیر متداول تشکیل می شود. بعد از اینکه در طی یک حرکت کوتاه رو به جلو فرم داده شد، طرف بالایی شبکه فرم داده شده در تماس با توری بالایی یا دومی قرار میگیرد. ههنگامی که توری ها از نورد یا کفشک ورقه سازی مکنده عبور می کنند، ترکیبی از کشش توری و نیروی گریز از مرکز و جعبه های مکش خلا باعث می شود تا آبگیری از طرف بالایی شبکه کاغذ که مانند ساندویچی بین توری های همگرا قرار گرفته، انجام پذیرد.

بسیاری از اصلاحت دیگر از این شکل دهی دو توری اولیه با آبگیری دو طرفه به عنوان شروع انقلابی در تکامل آنها در دهه 1960 ادامه پیدا کرد.

نوع دیگر ماشین کاغذ، ماشین سیلندری است، که در آن کاغذ روی سیلندرهای پوشیده شده با توری که یک محفظه حاوی دوغاب خمیر می چرخد، تشکیل می شود. آب به وسیله نیروی کشش سیلندر از طرف خارج به داخلش زه کشی می شود. این آبگیری باعث می شود تا الیاف روی سطح بالایی توری گیر کنند. هنگامی که ضخامت الیاف رسول کرده روی سطح توری سیلندر به بیشتری حد می رسد، با نمد تماس پیدا کرده و به سمت آن فرستاده می شوند. این نمد مخصوص مل کاغذ، با شبکه کاغذ چسبیده به سطح زیرش، یک یا چندین کیک الیاف اضافه شده را به همین شکل به وسیله سیلندرهای شکل گیری متوالی تهیه شده اند، دریافت می کند.

مشاهده این مطلب  تقاضا برای رفع ممنوعیت صادرات دفاتر مشق/ بازار نامطمئن سال تحصیلی و زیان‌هایی که خواهد آمد

حرکت رو به جلوی توری در استوانه کوچ به پایان می رسد. کوچ رول دارای پوسته سوراخ داری است که جهت ایجاد مکش برای خروج بیشتر آب از بافت کاغذ تشکیل شده، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مرحله، شبکه کاغذ هنوز حاوری حدود 80 تا 85 درصد آب است، ولی در عین حال به اندازه کافی برای خروج از میز فوردرینیر و جداسازی اش از توری در حال چرخش و برای حمل به قسمت سیلندرهای پرس، تثبیت شده است. در ماشین های سرعت بالا، شبکه کاغذ از روی توری به وسیله مکش بلند شده و روی نمد برای ورود به قسمت پرس فرستاده می شود. هدف از پرس، این است که تا حد امکان آب از سراسر شبکه کاغذ به وسیله پرس و مکش جدا شود و آبی که باید از بافت کاغذ حذف شود، به حداقل مقدار ممکنه برسد. حذف باقی مانده رطوبت در خشک کن ها انجام می شود. پرس همچنین شبکه کاغذ را فشرده کرده و باعث نزدیکی و تماس بیشتر بین الیاف و ایجاد شرایط اتصال بین آنها و مقاومت بهتر ورقه کاغذ می شود. این عمل کاغذ را صاف تر کرده و تأثیر مهمی بر حجم نهایی کاغذ و عملیات پایانی دارد.

یک مزیت ماشین کاغذسازی سیلندری این است که توانایی ساخت کاغذهای ضخیم و سنگین وزن و کاغذهایی که می خواهیم ترکیبشان در لایه های مختلف، متفاوت باشد را دارند. به عنوان مثال، ماشین های سیلندری برای تولید مقواهای یک رو سفید که حاوی الیاف بازیافتی تیره رنگ در قسمت های میانی و پشت ورقه هستند، استفاده می شوند.

مقادیر زیادی از کاغذهای ضایعاتی که برای تولید مقواها بازیافت می شوند به وسیله ماشین های سیلندری تبدیل به مقوا می شوند. مقادیر بسیار کمی کاغذهای چاپ هم به وسیله این ماشین ها ساخته می شوند. استفاده از ماشین های سیلندری به خاطر سرعت پایین و ذرات جهت گیر محدود شده است و این ماشین ها بیشتر با ماشین های فرن دهی دو توری برای تولید بیشتر مقواهای چند لایه جایگزین شده اند.

457بازدید

ارسال دیدگاه