تبدیل خمیر کاغذ به شبکه نهایی ورقه کاغذ شامل رقیق سازی، تمیز کردن، غربال کردن خمیر، سپس به عمل آوری آن و تشکیل ورقه کاغذ در روی توری یک ماشین کاغذساز می باشد. در ادامه آماده سازی، خمیر به صورت دوغابی که غلظت الیاف در آن بسیار کم است، رقیق می شود. جهت حذف رات ریز و مواد ناخواسته مانند سنگریزه، شن، ذرات فلزی و پلاستیکی از سوسپانسیون رقیق خمیر از تمیزکننده های گریز از مرکز استفاده می شود. سپس مواد باقی مانده آماده برای شکل گیری و ورود به ماشین کاغذ می باشند. سه نوع از ماشین کاغذ وجود داردک ماشین فوردرینیر معروف، ماشین دوتوری و ماشین سیلندری. همه ماشین های کاغذ سه قسمت اصلی دارند. قسمت تر یا شکل گیری ورقه کاغذ، قسمت پرس تر و خشک کن.

انواع مختلف ماشین کاغذ بر اساس قسمت خشک کن شان متمایز می شوند.

برای تشکیل یک شبکه کاغذ، الیاف غربال و تمیز شده و به صورت دوغابی با غلظت کم معادل 1 قسمت فیبر و  قسمت آب در می آیند. این سوسپانسیون وارد قسمت هدباکس یا جعبه تغذیه میز فوردرپنیر ماشین کاغذ می شود. جهبع تغذیه، ابزاری است که مسئول پخش کردن الیاف و تحویل آنها به بخش شکل گیری، در یک سرعت متناسب با حرکت توری می باشد.

منظور از بخش شکل گیری، همان توری آبگیری میز فوردرپنیر است. به عبارت دقیق تر، وظیفه جعبه تغذیه دریافت جریان رقیق خمیر کاغذ از لوله های قطور و گرد وو تبدیل و پخش آن به صورت جریانی یکنواخت با سطح مقطع مکعب مستطیل و با کمترین تلاطم در عرض توری میز فوردرپنیر است. سوسپانسیون الیاف، تمایل طبیعی به لخته و دلمه شدن دارند و این تمایل الیاف به دلمه شدن تا زمانی که آنها به یک ساختار یکپارچه ورقه ای روی توری تبدیل شوند، در آنها باقی می ماند. تا زمانی که در هم رفتگی الیاف یک شبکه کاغذ ضعیف ایجاد کند، جدا نگه داشتن الیاف و جلوگیری از توده شدن و دلمه شدن آنها وظیفه حیاتی میز فوردرپنیر ماشین کاغذ می باشد.

مشاهده این مطلب  افتتاح کارخانه تولید کاغذ اسدآباد در خرداد ۱۴۰۰

سوسپانسیون خمیر بعد از عبور از جعبه تغذیه، وارد شیرهایی با روزنه هایی مشتطیل شکل قابل تنظیم می شود. هدف این شیرها، ایجاد جریان و پخش سوسپانسیون خمیر در پهنای توری به صورت پیوسته و با ضخامت، غلظت و سرعت یکسان و یکنواخت می باشد. این فرآیند برای ساخت شبکه کاغذ که پروفایل یکنواخت وزت پایه (گرماژ)، ضخامت و سایر ویژگی ها را داشته باشد، لازم است. هنگامی که الیاف درون شیاها چریان می یابند و سرعت زیاد می شود آنها تمایل دارند تا خودشان را در جهت جریانشان تراز کنند. این تراز شدن الیاف و همراستا شدن آنها با جهت جریان، جهت غالب قرارگیری آنها را در ورقه کاغذ تعیین می کند که به این جهت (MD (Machine Direction یا جهت ماشین و به جهت عکس آن (CD (Cross Direction یا عمود بر جهت ماشین می گویند. در طی فرآیند شکل گیری ورقه کاغذ روی توری میز فوردرپنیر الیاف در جهت MD منظم و تراز می شوند.

همانطور که پیشتر بیان گردید ماشین کاغذ فوردرپنیر از یک توری افقی با حرکت روز به جلو و بی پایان endless به عنوان بخش شکل گیری استفاده می کند. توری از مش پلاستیکی یا برنزی ریز بافتی تشکیل شده است.

الیاف و آب روی توری جریان می یابند و تخلیه آب در سر تا سر توری به وسیله نیروی وزن قطرات آب، صورت می گیرد. با از دست دادن آب، الیاف روی توری به دام می افتند و به شکل تصادفی برای تشکیل کیک الیاف، در هم فرو می رونند. البته برخی الیاف ریز، پرکننده ها و سایر مواد افزودتی به وسیله زه کشی در سرتاسر توری از دست می روند. همان طور که توری به سمت جلو حرکت می کند، لایه های دیگر الیاف روی اولین لایه تشکیل شده، اضافه می شوند. سمتی از کیک الیاف که در تماس با توری تشکیل شده است، را سمت توری (Wire) کاغذ می گویند. سمت بالایی یا قسمتی که در تماس با توری نیست، سمت نمدی (Felt) نامیده می شود. این طرف در مقایسه با سمت توری، الیاف ریز، نرمه و پرکننده های بیشتری دارد. پیشرفت های مهندسی اخیر، به طور معنا دارای دو طرفه شدن کاغذ (Two- Sideness) را کاهش داده است.

مشاهده این مطلب  تولید کاغذ تحریر در اغما/ نبض کارخانه مازندران در دست صنوبرهای گیلان

توری با فویل های ثابتی که سطح پلاستیکی یا سرامیکی منحنی شکل دارند یا به وسیله استوانه برگردان که باعث حرکت توری می گردد، حمایت می شود. این ابزار، علاوه بر ایجاد حمایت، یا ایجاد مکش به حذف آب از زیر توری کمک می کنند. ماشین های کاغذساز در سرعت کم، می توانند در یک زاویه مشخص با حرکت توری نوسان داشته باشند. این لرزش و تلاظم ریز دلمه ها و لخته های الیاف را می شکند و با ایجاد یک جهت گیری تصادفی بیشتر در الیاف به تشکیل بهتر ورقه کمک می کند.

همین طور که توری به سمت جلو حرکت می کند، تخلیه به وسیله وزن آب و به وسیله نقش استوانه ها و فویل ها کم تثرتر می شود. در این هنگام، توری سپس از روی جعبه های مکش عبور می کند که آب را از شبکه تشکیل شده جدید می مکد. یک ابزار دیگر به نام استوانه دندی Dandy Roll در این مرحله استفاده می شود. استوانه دندی یک نورد بزرگ چرخنده، توخالی و پوشیده از توری است که روی توری فوردرپنیر حرکت کرده و الیافی که هنوز در یک حالت سیار هستند را فشرده می کند و شکل دهی ورقه تر کاغذ را بهبود می بهشد. پوشش توری روی دندی رول یا بافتی ساده، یک خمیر بافته را تولید می کند. ته نقش (Water Mark) موجود در برخی کاغذها مثل کاغذهای امنیتی و کاغذ اسکناس به وسیله ایجاد نقوشی برجسته در استوانه دندی رول در کاغذ نهایی، خلق می شود. این ته نقش یا واترمارک در کاغذ نهایی در اثر اختلاف در شکست نور در این نواحی نسبت به نواحی اطراف و تفاوت در شفافیت رویت می شود.

مشاهده این مطلب  ورود 12 هزار تن کاغذ تحریر در هفته آینده به بازار کاغذ

811بازدید

ارسال دیدگاه