منابع به Fastmarkets در هفته منتهی به جمعه، 2 آگوست، اطلاع دادند، درخواست کاغذ در تابستان در حال افت و کاهش قیمت خمیر در بازار، در ماه جولای بر قیمت کاغذ در چین تاثیر گذاشت، در حالی که قیمت مقوای بسته بندی کاهش یافت یا ثابت ماند.

پس از تلاش‌های کوتاه مدت برای افزایش قیمت‌ها در ماه ژوئن، قیمت‌های مقوای بازیافتی در چین با موانع شدیدتری به دلیل تقاضای ضعیف برای مواد بسته‌بندی مواجه شدند، که موجب شد کارخانه‌ها قیمت‌ها را کاهش دهند یا برنامه‌های افزایش قیمت را به تعویق بیندازند.

در شرق چین، میانگین قیمت برای ورق کارتن با استحکام بالا تا 12 یوان (1.66 دلار) در هر تن از اواخر ژوئن کاهش یافت و به 2958 یوان در هر تن تا چهارشنبه 31 جولای رسید.

میانگین قیمت تستلاینر به 3080 یوان در هر تن و قیمت کرافت‌تاپ لاینر به 3778 یوان در هر تن در هفته منتهی به جمعه ثابت ماندند.

میانگین قیمت وایت‌تاپ لاینر نیز در جولای ثابت و در 5410 یوان در هر تن باقی ماند.

در مقایسه با ثبات نسبی در شرق چین، قیمت‌های مقوای بازیافتی در مناطق جنوبی و شمالی کشور کاهش بیشتری داشت.

در استان جنوبی گوانگ‌دونگ چین، قیمت کاغذ کروگیتد با استحکام بالا و قیمت ارزان در ماه جولای حدود 100 یوان در هر تن کاهش یافت. قیمت‌ها در آنجا نسبتاً بالاتر از استان‌های دیگر بود و محصولات متوسط با قیمت پایین‌تر را از مناطق دیگر جذب کرد.

در بخش شمالی چین، در ماه ژوئن حداقل سه ماشین جدید تولید مقوا بازیافتی با ظرفیت ترکیبی 850,000 تن در سال راه‌اندازی شدند. عرضه جدید، عمدتاً شامل تستلاینر و کروگیتد، در جولای وارد بازار شد و قیمت برخی از گریدها را در یک ماه به میزان 50-60 یوان در هر تن کاهش داد.

کاهش مداوم قیمت‌ها برای گریدهای مقوای بازیافتی داخلی، علاقه تاجران چینی به خرید واردات را کاهش داد.

داده‌های گمرکی چین نشان می‌دهد که واردات کروگیتد کشور برای سه ماه متوالی از آپریل، نسبت به سال قبل و ماه قبل کاهش یافته است. واردات کاغذ کروگیتد در ژوئن 39.7% نسبت به همان دوره در سال 2023 کاهش یافت و به حدود 207,000 تن رسید که کمترین میزان از ابتدای سال 2024 بود.

در شمال ویتنام، برخی از کارخانه‌های کوچک و متوسط که به صادرات به چین وابسته بودند، قیمت‌های خود را برای سفارش‌های جدید کاغذ کروگیتد در جولای به پایین‌ترین میزان 310 دلار در هر تن CIF بنادر اصلی چین کاهش دادند، که نسبت به ژوئن 5-8 دلار در هر تن کاهش داشت.

مشاهده این مطلب  افتتاح بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در استان فارس/ از تأمین یک چهارن نیاز کاغد کشور تا اشتغالزایی برای 600 نفر اجتماعي

یکی از تأمین‌کنندگان ویتنامی گفت: “ما در حال حاضر با ضرر سنگین می‌فروشیم، اما خریداران چینی همچنان تمایلی به ثبت سفارش ندارند.”

قیمت‌های واردات KLB ثابت بود : در میان رکود کلی بازار مقوا چین، تامین‌کنندگان بزرگ بین‌المللی کرافت‌لاینر (KLB) مبتنی بر الیاف بکر، قیمت‌های صادراتی خود به چین را در جولای ثابت نگه داشتند.

در چین، قیمت‌های واردات KLB برای سفارش‌های جدید در جولای در محدوده 475-600 دلار در هر تن CIF یافت شد که نسبت به سطح گزارش شده در ژوئن تغییری نکرده بود.

تاجران چینی به Fastmarkets اطلاع دادند که برخی از تامین‌کنندگان بزرگ مستقر در ایالات متحده احتمال افزایش قیمت حدود 40 دلار در هر تن را برای سفارش‌های آگوست اعلام کرده‌اند، زیرا قیمت‌ها در چین بسیار پایین‌تر از سایر مقاصد اصلی صادرات KLB ایالات متحده بودند.

اما تاجران تردید داشتند که آیا بازار چین قادر به جذب چنین افزایش قیمتی خواهد بود یا خیر.

طبق داده‌های گمرکی چین، واردات KLB ایالات متحده به چین در نیمه اول سال 2024 به حدود 313,000 تن رسید که 30.3% نسبت به سال قبل افزایش داشت. انتظار می‌رود حجم واردات در ماه‌های بعدی نیز بالا بماند، با سفارش‌های بیشتر KLB ایالات متحده که در راه بنادر چین هستند.

یکی از تاجران KLB ایالات متحده در چین گفت: “دسترسی به KLB ایالات متحده در بازار نقطه‌ای چین در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است، که به نفع یک افزایش قیمت عمده نیست، چه برسد به موانع ناشی از قیمت‌های پایین برای کرافت‌تاپ لاینر تولید شده توسط کارخانه‌های داخلی و KLB وارداتی از روسیه.”

قیمت‌های مقوا کمی افزایش یافت: قیمت‌های هر دو گرید مقوا بازیافتی و بکر در ژوئن به طور جزئی افزایش یافت، با تولیدکنندگانی که تولید را کاهش دادند تا اجازه دهند بازار پس از افت قیمت‌های آپریل و می تثبیت شود.

قیمت‌ها در جولای با ادامه اقدامات کاهش تولید نیز با وجود تقاضای کند در روند صعودی باقی ماندند.

در بخش مقوا بازیافتی، میانگین قیمت برای مقوا پشت طوسی در هفته منتهی به جمعه به 3475 یوان در هر تن رسید که نسبت به اواخر ژوئن 20 یوان در هر تن افزایش داشت. قیمت گرید مرغوب از 4110 یوان در هر تن به 4180 یوان در هر تن افزایش یافت.

مشاهده این مطلب  شاخص کاغذ روزنامه در آمریکا –  19 اکتبر 2021

برای گریدهای مقوا بکر، میانگین قیمت مقوا FBB از 4463 یوان در هر تن در اواخر ژوئن به 4560 یوان در هر تن در هفته منتهی به جمعه افزایش یافت. میانگین قیمت مقوا FBB به 6950 یوان در هر تن این هفته رسید، که نسبت به ماه گذشته 50 یوان در هر تن افزایش داشت.

شایان ذکر است که علی‌رغم افزایش قیمت جزئی مقوای FBB در ماه‌های ژوئن و جولای در بازار داخلی، تولیدکنندگان چینی قیمت‌های خود را برای صادرات در این مدت کاهش دادند تا کسب و کار صادراتی خود را حفظ کنند، در حالی که هزینه‌های حمل کانتینر افزایش یافت و بالا باقی ماند.

طبق گفته های تاجران به Fastmarkets قیمت‌های FOB برای  مقوای  FBB در دو ماه اخیر حدود 30-40 دلار در هر تن کاهش یافت و در جولای برای برخی از بازارهای بزرگ خارجی به کمترین میزان 500-510 دلار در هر تن رسید.

اگرچه نرخ‌های حمل کانتینر برای برخی از مسیرهای حمل و نقل از اواخر جولای نشانه‌هایی از کاهش نشان داده‌اند، همچنان بالا باقی مانده‌اند.

یکی از تولیدکنندگان بزرگ مقوای بسته بندی بکر گفت: “هزینه‌های حمل و نقل بالا نه تنها برای تولیدکنندگان کاغذ مانند ما مشکل ایجاد کرده است، بلکه برای برخی از مشتریان ما نیز مشکل ایجاد کرده است، مانند مبدل‌های پایین دستی که کاغذ ما را به لیوان‌های کاغذی و جعبه‌های غذای یکبار مصرف تبدیل می‌کنند.

بسیاری از مبدل‌ها مجبور شده‌اند حمل محصولات نهایی خود به مشتریان خارجی را در طول افزایش نرخ‌های حمل و نقل کانتینری به تعویق بیندازند و منتظر بمانند تا ببینند آیا نرخ‌ها در هفته‌های آینده بیشتر کاهش می‌یابد یا خیر.”

قیمت‌های UWF کاهش یافت: بازار کاغذ چین در ماه جولای در وسط فصل معمولاً کم تقاضا قرار داشت. تقاضای کند کاغذ، همراه با کاهش قیمت‌های بازار خمیر ، فشار نزولی بر قیمت‌های کاغذ را افزایش داد.

در بخش کاغذ (CFP)، جایی که ظرفیت بسیار متمرکز است، تولیدکنندگان بزرگ برای چهار تا ده روز بین اواخر ژوئن و جولای تعطیلی تعمیر و نگهداری انجام دادند. عرضه کاهش یافته تاثیرات تقاضای کند را جبران کرد و قیمت‌های CFP را ثابت نگه داشت.

مشاهده این مطلب  روش های خمیرسازی

تا چهارشنبه 31 جولای، میانگین قیمت برای CFP در 5967 یوان در هر تن یافت شد در حالی که CFP کالایی در 5650 یوان در هر تن باقی ماند، که هر دو نسبت به سطح اواخر ژوئن تغییر نکرده‌اند.

ظرفیت کاغذ  (UFP) در چین بسیار پراکنده‌تر بود و در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و نیمه اول سال ۲۰۲۴ شاهد گسترش‌های قابل توجهی بود. در این دوره، شرکت‌های Asia Symbol، Shandong Huatai Paper و Nine Dragons Paper (Holdings) مجموعاً ۱.۵۷ میلیون تن ظرفیت UFP را راه‌اندازی کردند.

عرضه فراوان UFP، به ویژه محصولات میان‌رده و پایین‌رده، میانگین قیمت UFP با ترکیب خمیر شیمیایی و مکانیکی را به ۵۶۷۰ یوان به ازای هر تن در این هفته کاهش داد که نسبت به ماه گذشته ۲۰۰ یوان کمتر است.

میانگین قیمت برای UFP مرغوب که با ۱۰۰٪ خمیر شیمیایی تهیه می‌شود در ماه جولای ثابت و به ۶۷۱۷ یوان به ازای هر تن باقی ماند.

بازار چین با عرضه بیشتر UFP آماده شده است، به طوری که واردات از اندونزی از اوایل ماه اوت به مقدار زیادی خواهد رسید. برخی از تأمین‌کنندگان اصلی UFP اندونزی در حال انحراف تولید بیشتر خود به سمت چین هستند، زیرا صادرات آنها به مقاصد دورتر تحت تأثیر افزایش نرخ کرایه کانتینر قرار گرفته است.

قیمت کاغذ روزنامه ثابت ماند : قیمت‌های داخلی کاغذ روزنامه در چین در ماه جولای بدون تغییر پس از کاهش ۲۰۰ یوان در هر تن در ماه گذشته در حدود ۵۵۰۰-۵۶۰۰ یوان به ازای هر تن باقی ماند.

تاجران به Fastmarkets گفتند این کاهش عمدتاً نتیجه عرضه فراوان کاغذ روزنامه وارداتی بود که قیمت آن‌ها تقریباً ۱۰۰۰ یوان به ازای هر تن کمتر از کاغذ روزنامه داخلی در بازار چین بود.

بر اساس داده‌های گمرکی چین، این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ مجموعاً حدود ۲۳۵۰۰۰ تن کاغذ روزنامه وارد کرده است که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۳، ۶.۵٪ افزایش یافته است. تقریباً ۷۲٪ از این حجم از روسیه آمده در حالی که کانادا به عنوان دومین منبع بزرگ، ۱۹.۱٪ از واردات را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

42بازدید

ارسال دیدگاه