تولیدکنندگان مقوای بسته بندی بازیافتی در آسیای جنوب شرقی تحت تأثیر هزینه های بالای کاغذ بازیافتی و تقاضای اندک برای محصولات نهایی خود، به ویژه از مقصد اصلی صادراتی آنها چین، در سه ماهه دوم سال 2024 قرار گرفته اند، در حالی که قیمت واردات انواع کاغذ به دلیل هزینه های حمل و نقل بالاتر در منطقه افزایش یافته است.

افزایش اندک در قیمت انواع کاغذ: به دنبال افزایش جزئی قیمت در سه ماهه اول سال جاری، برترین تولیدکنندگان کاغذ در آسیای جنوب شرقی پیشنهادات جدیدی را برای افزایش قیمت، معمولاً 30 تا 50 دلار در هر تن، برای سفارشات آپریل ارائه کردند و دلیل آن افزایش مستمر قیمت کاغذ و قیمت مواد اولیه به ویژه خمیر کاغذ بود.

قیمت انواع کاغذ در بازار چین در ماه های آپریل و می کاهش یافت، علیرغم اینکه فصل سفارش کاغذ برای مواد مدرسه بود. قیمت‌های نامطلوب در بازار داخلی، تولیدکنندگان انواع کاغذ چینی را تشویق کرد تا به دنبال سفارش‌های بیشتری از بازارهای خارج از کشور، از جمله آسیای جنوب شرقی باشند.

در اواخر ماه می، برترین تولیدکنندگان کاغذ در جنوب شرقی آسیا برنامه‌های جدیدی را برای افزایش قیمت، معمولاً 50 دلار در هر تن، برای سفارش‌های ژوئن اعلام کردند. این بار تنظیمات پیشنهادی عمدتاً به هزینه های حمل و نقل بالاتر نسبت داده شد.

مخاطبین تاجر گزارش دادند که نرخ حمل و نقل کانتینری برای محموله های خروجی از چین در اواسط آپریل افزایش یافت و بعداً در ماه می، نرخ های نقطه ای تقریباً در تمام مسیرهای خروجی آسیا به شدت افزایش یافت یا در ژوئن در سطوح بالا باقی ماندند.

یکی از مخاطبین تاجر به Fastmarkets گفت که نرخ یک کانتینر استاندارد 40 فوتی از اندونزی به آمریکای لاتین قبلاً حدود 2000 دلار بود اما در اواخر ماه می ناگهان سه برابر شد و به 6000 دلار رسید.

یک تماس از یک تولید کننده و صادرکننده کاغذ خوب چینی گفت: ارائه قیمت در اصطلاح CIF تقریبا غیرممکن است. قبلاً ما فقط حدود 100 تا 200 دلار به ازای هر کانتینر برای حمل و نقل از چین به ویتنام پرداخت می‌کردیم، اما اکنون این نرخ می‌تواند چیزی بین 500 تا 1000 دلار در هر کانتینر و گاه به 1250 دلار در هر کانتینر باشد.

مشاهده این مطلب  پیدا و پنهان تامین کاغذ فرهنگی در سال 98

در حالی که حمل و نقل در آسیای جنوب شرقی با جهش شدید کمتری در هزینه ها روبرو بوده است، حمل و نقل اغلب توسط شرکت های حمل و نقل به دلیل کمبود فضای کشتی با تاخیر یا لغو شده است.

هرج و مرج حمل و نقل به افزایش جزئی قیمت انواع کاغذ در ماه آخر سه ماهه دوم سال جاری کمک کرده است. قیمت واردات کاغذ ریز پوشش داده شده (CFP) از 720 تا 830 دلار به ازای هر تن در ماه مارس به 740 تا 830 دلار در هر تن در ماه ژوئن افزایش یافت که در انتها 20 دلار در هر تن افزایش یافت. قیمت واردات کاغذ ریز بدون پوشش (UFP) از 790-860 دلار در هر تن در ماه مارس به 790-880 دلار در هر تن در ماه ژوئن افزایش یافت.

صادرکننده چینی گفت: “کارخانه های کاغذ اکثر هزینه های اضافی حمل و نقل را به جای اینکه آنها را به مشتریان واگذار کنند، جذب کرده اند، زیرا مشتریان می توانند از سفارش دادن خودداری کنند یا به سایر تامین کنندگان مراجعه کنند.”

قیمت مقوای بازیافتی نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد: به دنبال افزایش جزئی در سه ماهه اول سال جاری، قیمت‌های اصلی مقوای بسته‌بندی بازیافتی در آسیای جنوب شرقی در آپریل و می به دلیل عرضه بیش از حد و تقاضای ضعیف، به ویژه کاهش تقاضا از چین کاهش یافت

قیمت واردات(OCC)  به ویژه واردات از ایالات متحده، در ماه آپریل و نیمه اول ماه می در بازار آسیای جنوب شرقی به روند صعودی خود ادامه داد. برچسب‌های قیمت بالای واردات OCC همچنین قیمت کاغذ بازیافت شده محلی را در منطقه بالا برد و کارخانه‌های تخته‌ای را تحت فشار شدید هزینه‌های ورودی قرار داد.

مشاهده این مطلب  تولید داخلی کاغذ دیگر توان رقابت با واردات را ندارد

تولیدکنندگان مقوای  آسیای جنوب شرقی در ماه های آپریل و می تلاش کردند تا قیمت محصولات مقوای خود را افزایش دهند، اما تلاش های آنها عمدتاً بی نتیجه ماند.

در حالی که قیمت‌های واردات لاینر کرافت تاپ در آپریل و می 460-560 دلار در هر تن باقی ماند، بدون تغییر نسبت به سطح مارس، قیمت‌های واردات فلوت بازیافتی از 350-420 دلار در هر تن در مارس به 330-410 دلار در هر تن کاهش یافت. در آپریل و در ماه می به 325-410 دلار در هر تن کاهش یافت. سطوح قیمت برای واردات آزمایشی از 370 تا 430 دلار در هر تن در ماه مارس به 360 تا 420 دلار در هر تن در آپریل کاهش یافت و در ماه می متوقف شد.

تماس با بازار آسیب پذیر بودن قیمت فلوت و تست لاینر را به این واقعیت نسبت داد که کارخانه های این گریدها در آسیای جنوب شرقی به شدت به صادرات به چین متکی هستند. قیمت گذاری و تقاضای ضعیف در بازار مقوای چین، کارخانه های آسیای جنوب شرقی را مجبور کرد تا عرضه بیشتری را در این منطقه بگذارند یا تولید را محدود کنند. کاهش ارزش ارزهای اصلی آسیا از جمله دونگ ویتنام، بات تایلند و روپیه اندونزی در برابر دلار آمریکا، همچنین به کارخانه‌های آسیای جنوب شرقی فضای بیشتری برای ارائه تخفیف در قیمت‌ها به دلار آمریکا داد.

در مورد کارتن بازیافتی، قیمت واردات مقوای پشت طوسی از 470-560 دلار در هر تن در ماه مارس به 450-530 دلار در هر تن کاهش یافت و در ماه می به 450-520 دلار در هر تن کاهش یافت.

برخی از مخاطبین تاجر افزایش حجم مقوای پشت طوسی با قیمت پایین را از هند گزارش کردند، اما عامل اصلی فشار نزولی، از چین و اندونزی بود.

کارخانه های مقوای بسته بندی بازیافتی در آسیای جنوب شرقی به تلاش های خود برای افزایش قیمت در ماه ژوئن ادامه دادند و این بار قیمت ها را ثابت نگه داشتند. اگرچه قیمت‌های واردات OCC از اواخر ماه می کاهش یافته است، تماس‌های کارخانه‌های مقوا به Fastmarkets گفتند که دو تا سه ماه طول می‌کشد تا هزینه‌های بالای کاغذ بازیافت شده را احساس کنیم.

مشاهده این مطلب  تیتو برای نوسازی و دیجیتالی کردن روند کاری کاغذ آفتاب شاندونگ

افزایش نرخ های حمل و نقل کانتینری نیز عاملی در افزایش تقاضای کارخانه های مقوا برای افزایش قیمت بوده است.

یک معامله گر گفت : “افزایش در هزینه های حمل و نقل در آسیا در مقایسه با مقاصد طولانی مدت ناچیز است، اما برای تجارت با چنین حاشیه های کوچک، هزینه حمل و نقل ما از 1 دلار در هر تن به 4-5 دلار در هر تن افزایش یافته است.”.

در نتیجه، سطوح قیمت برای واردات فلوت بازیافتی از 325-410 دلار در هر تن در ماه می به 335-410 دلار در هر تن در ژوئن افزایش یافته است. واردات تست لاینر از 360 تا 420 دلار در هر تن در ماه می به 360 تا 430 دلار در هر تن در ژوئن رسیده است.

واردات لاینر کرافت تاپ در 460-560 دلار در هر تن ثابت مانده است.

قیمت واردات مقوای پشت طوسی از 450-520 دلار در هر تن در ماه می به 470-550 دلار در هر تن در ژوئن افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که نرخ‌های بالاتر حمل‌ونقل ، ورود مقوای بکر، به‌ویژه واردات از چین را کند کرده است.

تماس‌های کارخانه‌های مقوا در جنوب شرقی آسیا به Fastmarkets گفتند که در ماه جولای خود را برای افزایش بیشتر قیمت آماده می‌کنند، زیرا فصل اوج بسته‌بندی در راه است. علاوه بر این، قیمت مقوای بسته بندی بازیافتی نشانه‌هایی از بهبود را در چین نشان داده است، که ممکن است خریداران چینی را وادار کند تا در ماه آینده سفارش‌های بیشتری را در کارخانه‌های تخته‌ای جنوب شرقی آسیا ثبت کنند.

36بازدید

ارسال دیدگاه