شاخص های PIX کاغذ در اروپا

PIX کاغذ 6 آوریل 2021

درجه مقدار شاخص تغییرات فاصله اعتماد (95%)
LWC 60 گرم بر متر مربع، قرقره یورو 559.56 0.33+ 555.43 563.69
CTD WF 100 گرم بر متر مربع، قرقره یورو 615.70 0.00 606.95 624.45
A4 B-copy 80 گرم بر متر مربع یورو 811.68 0.00 787.17 836.19
کاغذ روزنامه 45 گرم بر متر مربع، قرقره یورو 388.06 0.03- 383.47 392.65

صنعت کاغذ – صنعت کاغذ در اروپا با چالش هایی در دو جبهه در گیر است. اولاً، مصرف کاغذ تحریر در حال کاهش بوده‌است، و منجر به افزوده تامین و کاهش قیمت ها شده‌است. تولید کنندگان کاغذ مواجه با کاهش ظرفیت کاغذ تحریر شدند و تولید خود را به سایر انواع تبدیل کردند که چشم انداز پایدار و حتی رشد یابنده مثل صنعت کاغذ بسته بندی داشتند. ثانیاً، جبهه دیگر با افزایش هزینه های تولید کاغذ مواجه است که به شکل افزایش قیمت مواد خام و همچنین نگرانی موجودی الیاف اصلی و بازیافتی خود را نشان داده‌است. بنابراین، تاثیر چنین بی نظمی مثل شیوع کوید – 19 تاثیرات خود را بر الگوی مصرف کاغذ گذاشته‌است. جای تعجب نیست که تولید کنندگان کاغذ زمان سختی را در پیمودن موقعیت چنین بازاری سپری می‌کنند.

در آمریکای شمالی، تولید کنندگان کاغذ نیز تحت تاثیر افزایش هزینه های خمیر کاغذ قرار گرفتند که به هزینه تولید کاغذ افزوده‌است. شرکت کاغذ «ورسو» اعلام کرد که افزایش حدود 4 تا 6 درصدی در بازار وجود دارد که بستگی به درجه کاغذ چاپ مکانیکی پوشش دار داشته و از اول ماه مه 2021 عملی می‌شود.

LWC – تولید کنندگان درجات کاغذ مکانیکی پوشش دار در اروپا  با مسائلی مواجه اند به طوریکه تامین مواد خام کاهش یافته که عمدتاً کاغذ بازیافتی (RCP) است، و قیمت های این درجات افزایش یافته‌است. افزایش قیمت های خمیر کاغذ دست اول هم چالش برانگیز است، و قیمت های LWC باید افزایش یابد تا هزینه های تولید را پاسخگو باشد. بازار سریع RISI گزارش داده که بسیاری از تولید کنندگان کاغذ انتشارات، قیمت های بالاتر LWC را در نظر گرفته‌اند که در نیمه دوم سال و شاید نزدیک تر عملی می‌شود. گزارشات اخیر قیمت برای شاخص ما شامل ترکیبی از پیشنهادات بالاتر و پایین تر در مقایسه با هفته قبل است. ضعیف شدن 0.2% یورو در مقابل ارز های غیر اروپایی (پنجشنبه تا جمعه به دلیل ایستر) وجود داشته‌است. به طور کلی، شاخص PIX LWC به میزان 33 سنت بالا رفته و با 0.06% به 559.56 یورو در تن رسیده‌است.

مشاهده این مطلب  شاخص بسته‌بندی در اروپا – 27 جولای 2021

کاغذ پوشش دار بدون چوب – هزینه های مواد خام برای کاغذ پوشش دار بدون چوب عمدتاً به دلیل قیمت های بالای خمیر کاغذ دست اول افزایش یافته‌است. شاخص PIX کاغذ پوشش دار بدون چوب 16 یورو از اول سال جاری کاهش داشته و در حد 615 یورو در تن در 6 هفته گذشته قرار گرفته‌است. تقاضا برای کاغذ پوشش دار بدون چوب به نظر می‌رسد پایدار و هزینه های تولید بالا تر باشد، و تولید کنندگان کاغذ اعلام کردند که در ماه آوریل پس از آرامش در ماه مارس بالا خواهد رفت. در مورد قیمت های گزارش شده، داده ها شامل ترکیبی از افزایش و کاهش بوده‌است. ضعیف شدن 0.2% یورو در مقابل ارز های غیر اروپایی (پنجشنبه تا جمعه) شامل مقداری کشش صعودی در مقدار شاخص است. نتیجه این تغییرات این بود که PIX شاخص پوشش دار بدون چوب هیچ تغییری نسبت به هفته قبل نداشته و در حد 615.70 یورو در تن قرار گرفته‌است.

کاغذ بدون پوشش بدون چوب – افزایش قیمت برای کاغذ های بدون پوشش و بدون چوب در ماه مارس در اروپا شنیده شد اما موفقیت آن گزارش نشده‌است. شاخص آن در محدوده 810 یورو در تن از ماه فوریه تا ماه مارس قرار داشته‌است. موج ذکر شده در قیمت های خمیر کاغذ طی فصل اول سال موجب افزایش هزینه های تولید کاغذ شده‌است و باعث شده تولید کنندگان کاغذ به دنبال افزایش قیمت محصول با هدف عملی شدن در ماه آوریل باشند که توسط بازار سریع RISI گزارش شده‌است. داده های قیمت در هفته قبل گزارش می‌دهد که شاخص عمدتاً تغییری نداشته که به دلیل تعطیلی ایستر بوده‌است. تغییراتی در پیشنهادات بالا تر و پایین تر پدید آمده و ضعیف شدن 0.2% یورو در مقابل ارز های غیر اروپایی (پنجشنبه تا جمعه) موجب اندکی کشش صعودی در شاخص شده‌است. شاخص PIX A4 B کاغذ کپی هیچ تغییری نداشته و مقدار قبلی 811.68 یورو در تن تکرار شده‌است.

مشاهده این مطلب  شاخص‌های خمیرکاغذ در اروپا – 17 آگست 2021

کاغذ روزنامه – کاهش موجودی کاغذ بازیافتی (RCP) در اروپا، به دلیل افت مداوم مصرف کاغذ چاپ و کاهش جمع آوری حجم RCP در زمان کوید – 19، باعث مشکلاتی برای تولید کنندگان کاغذ روزنامه شده‌است. علاوه بر کاهش تامین، قیمت های RCP افزایش یافته و هزینه های تولید کاغذ روزنامه بالا رفته‌است. شاخص های PIX RCP تقریباً 70 یورو در تن از اول سال جدید بالا رفته‌است. تولید کنندگان کاغذ روزنامه طبق گزارش در نظر دارند که قیمت کاغذ روزنامه را بالا ببرند تا از فشار هزینه های بالای تولید خلاص شوند. در مورد قیمت های شاخص ها، گزارشات هفته قبل نسبتاً پایدار بود و هیچ تغییر خاصی نداشت. ضعیف شدن 0.2% یورو در مقابل ارز های غیر اروپایی (پنجشنبه تا جمعه) تاثیری مثبت و اندک در شاخص داشته‌است. شاخص PIX کاغذ روزنامه شاهد افت حداقل 3 سنت بوده، و با 0.01% به 388.06 یورو در تن رسیده‌است.

شاخص های بعدی در سه شنبه 13 آوریل 2021 در 12 ظهر به وقت هلسینکی اعلام می‌شود.

 

جهت دانلود فایل مقاله کلیک کنید.

382بازدید

ارسال دیدگاه