در جولای 2019

از اوایل تاریخ، بشر نیاز به برقراری ارتباط را از طریق هنر و سمبول ها داشت. کاغذ نقش بسیار مهمی را در تاریخ این ایده‌ها و هنر ایفا کرد. این نمونه‌ها، لحظات کلیدی در سیر تکامل کاغذ است که منجر به نقش مهم آن در تاریخمان گردیده است.

اولین نمونه‌های نقاشی‌های غارها در حدود 35000 سال پیش از میلاد مسیح است.

اولین نمونه‌های بیانات بشر شامل نقاشی‌های غارها می‌باشد که در Sulawesi کشور اندونزی و غارهای Chauvet بخش جنوب شرقی فرانسه یافت گردید.

در 4000 سال پیش از میلاد مسیح، این نقاشی‌ها به‌سوی نوشته‌های تصویری تکامل یافتند.

صومری‌ها برای اولین بار نوشته‌های خط میخی را گسترش دادند و آنان تصویر نگاره‌هایی را بر روی لوح‌های رسی کشیدند.

اولین کاغذ در مصر و در حدود 2400 سال پیش از میلاد مسیح ایجاد گردید.

در مصر باستان، نقاشی‌ها و نوشته‌ها به پاپیروس منتقل شدند. پاپیروس ماده‌ای کاغذ مانند است که جگن آبزی محلی آفریقای مرکزی و دره نیل ساخته می‌شد.

اولین کتابخانه در 300 سال پیش از میلاد مسیح پدیدار شد.

کتابخانه الکساندریا در زمان حکومت Ptolemy I Soter ایجاد کردید که این مجموعه عظیم توسط Demetrius of Phaleron سناتور حکومت آتن سقوط کرده اداره می‌گردید. طومارهای موجود بر روی پاپیروس و غشاها نوشته‌شده بودند ولی در هنگام غارت نیروهای Julius Caesar به الکساندریا سوخته شده بودند.

همان‌گونه که میدانیم، کاغذ در ابتدا در چین و در حدود 200 سال پیش از میلاد مسیح کشف گردید.

در چین، اولین کاغذ از تورهای ماهیگیری کهنه درست شد. سپس در حدود 105 سال پس از میلاد مسیح، Cai Lun که خواجه چینی دودمان Han و مقام عالی‌رتبه در Lei-Yang بود به‌محض اطلاع از ماهیت کاغذ، شروع به سخت آن نمود. او نگارش و روش‌های تولیدش را استانداردسازی نمود و پیشرفت‌های وی بدین معنی بود که در قرن سوم، کاغذ به‌طور گسترده‌ای در نوشته‌های ارتباطی در چین استفاده می‌گردید.

مشاهده این مطلب  کاربرد علم شیمی برای کاهش هزینه های تولید خمیر کاغذ - بخش دوم

در سال 177 پس از میلاد مسیح، کتابخانه Celsus در Ephesus بازگشایی شد.

کتابخانه Celsus سومین کتابخانه بزرگ در دوران باستان است. معماری برجسته آن را هم‌اکنون می‌توان در Ephesus کشور ترکیه مشاهده نمود ولی 1200 طومار نوشته‌شده بر روی غشا و پاپیروس در سال 262 پس از میلاد مسیح نابود گردیده است.

بین سال‌های 384 و 610 پس از میلاد مسیح، تکنیک‌های ساخت کاغذ چینی در سراسر آسیا پراکنده گردید.

در ابتدا، تکنیک‌های ساخت کاغذ Cai Lun به کره گسترش یافت. راهبان کره‌ای این دانش ساخت کاغذ را با خود به ژاپن بردند و کمک بزرگی به گسترش آن نمودند.

ساخت کاغذ به خاورمیانه در حدود سال 751 پس از میلاد مسیح رسید.

در زمان نبرد talas بین سپاه فارسی-عربی Abbasid Caliphate و سپاه چینی خاندان Tang، نیروهای عرب موفق به دستگیری سربازان و کاغذ سازان شدند. سپس مهارت کاغذسازی آنان در جهان عرب گسترش یافت و پیش از گسترش به غرب، ابتدا در عراق و سوریه و فلسطین شکوفا گردید. اولین کارخانه کاغذسازی در 850 سال پس از میلاد مسیح و در مصر ساخته شد. سپس ساخت کارخانه کاغذ در مراکش سبب گسترش این حرفه به اسپانیا گردید.

کاغذسازی در سال 950 پس از میلاد مسیح به‌واسطه اثرات مغربی و عربی به اسپانیا رسید.

اولین کارخانه کاغذسازی اروپایی در شهر تاریخی Xativa, Valencia کشور اسپانیا ساخته شد. اگرچه برخی از منابع بدین امر اشاره دارند که اولین کارخانه کاغذ در شهر بولونیا کشور ایتالیا در سال 1293 پس از میلاد مسیح ساخته‌شده است. امروزه ایتالیای شمالی به‌عنوان مرکز مهم تولید کاغذ می‌باشد.

نورنبرگ دیگر مرکز مهم صنعت کاغذ در اروپا است. تأثیر آن در حدود سال 1390 پس از میلاد مسیح شروع شد.

مشاهده این مطلب  شرکت جوهر هولمن با اداره قطار گرین کارگو معامله می کند

اولین کارخانه کاغذ رشته‌کوه‌های آلپ شمالی توسط Ulman Stormer در رود Pegnitz و در اطراف شهر نورنبرگ ساخته شد. در سال 1455 پس از میلاد مسیح و با گسترش دانش تکنیک‌های کاغذسازی در اروپا، Johann Gutenberg یک روش جدیدی برای چاپ نوشته‌ها کشف نمود که در شهر ماینز کشور آلمان از ماتریس‌های فلزی چاپی برای چاپ نوشته‌های متحرک استفاده کرد. تنها کتاب چاپ‌شده توسط Gutenberg شامل انجیل می‌باشد.

در سال 1690 پس از میلاد مسیح، کاغذسازی به جهان تازه‌ای رسید.

کاغذسازی برای اولین بار توسط William Rittenhouse پنسیلوانیایی به آمریکا معرفی گردید. بعدها کاغذ و نوشته‌های چاپی نقش بسیار مهمی را انقلاب آمریکا ایفا کردند.

در دهه 1800، تکاملات صنعتی سبب پیشرفت‌های جدیدی در صنایع کاغذ و چاپ گردیدند.

در سال 1790 پس از میلاد مسیح، کاشف بریتانیایی Joseph Bramah فرآیند کمک به صنعتی کردن کاغذسازی را کشف نمود. سپس در سال 1820 پس از میلاد مسیح، Thomas Crompton سیلندر بخار گرم که امکان خشک شدن کاغذ در ماشین را می‌داد، کشف نمود. سرعت تغییرات هر دو زمینه تکنیک تولید و محصولات تولیدی در طول دویست سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

امروزه کاغذسازی به تکامل خود ادامه داده و به دنبال حفظ محیط‌زیست و پاکی و نوآوری در محصول تولیدی نهایی و کیفیت آن‌هاست. کاغذ به‌عنوان برجسته‌ترین کشف در تاریخ بشر بوده و موجب ارتقای تبادل ایده‌ها و نظرات گردیده است.

653بازدید

ارسال دیدگاه