روش های ساخت کاغذ و مقوا

به طور کلی خمیر کاغذ رابه روش های گوناگون به دست آورده و با دستگاه های کاغذسازی تبدیل به کاغذ و مقوا می نمایند. برای تهیه خمیر کاغذ ابندا چوب، خرده چوب یا سایر مواد سلولزی را به الیاف تبدیل می نمایند. این عمل ممکن است با آسیاب یا به وسیله محلول های شیمیایی (که لیگنین بین الیاف را در خود حل می نمایند) انجام شود. در حین این عمل ممکن است از حرارت به منظور نرم شدن لیگنین بین الیاف استفاده شود. بعد از جداسازی الیاف، آنها را غربال کرده و سپس شستشو می نمایند تا از وجود محلول های شیمیایی پاک شوند. سپس در صورت نیاز سفید می کنند که در مورد برخی از انواع مقوا، لزومی ندارد. بعد از تهیه خمیر، عملیات کاغذسازی شروع می گردد؛ یعنی ابتدا خمیر را با غلظت مشخص پالایش می دهند. سپس پالپر الیاف را دوباره در آب پراکنده می نمایند و هم می زنند. این خمیر به منظور افزایش سختی و استحکام به وسیله عمل مکانیکی له و موج دار می شود. برای جداسازی الیاف به هم چسبیده از دفلیکرها استفاده می شود. سپس مواد افزودنی از قبیل آهار داخل کاغذ، پرکننده ها یا مواد ترکیبی مناسب را به کاغذ اضافه می نمایند. این عمل به منظور بالا بردن قابلیت های خاص از جکله مقاومت به روطبت می باشد. خمیر به دست آمده به وسیله سیستم تغذیه روی توری ریخته می شود و پس از آبگیری و خشک شدن، کاغذ به جا می ماند.

ابتدا کاغذ مخصوص فلوت وارد دسستگه سینگل فیسر شده و بین دو نورد کنگره ای بالایی و پایینی قرار می گیرد. نوردها دندانه دندانه بوده و از جنس بسیار سخت می باشند. کاغذ پس از عبور از بین کنگره های مابین دو نورد به صورت موج دار در می آید و در اثر این عمل مقاومت خمشی ورق افزایش می یابد.

مشاهده این مطلب  Voith به پیشبرد کسب وکار مرکزی ادامه میدهد

ورق کنگره ای تولید شده (فلوت) به وسیله فینگرها (انگشتی یا تیغه های برنجی) به سمت دستگاه و نورد چسب زنی هدایت می شود. ابتدا چسب از تشتک مربوطه به وسیله یک نورد به نام متررول برداشته شده و ورد تنظیم کننده چسب یا اپلیکاتور رول، مقوای کنگره دار به چسب آغشته می نماید. نورد اخیر به منظور تنظیم و یکنواخت نمودن چسب به کار می رود. سپس فلوت آغشته به چسب با یک ورق لاینر روی هم قرار گرفته و در اثر فشار و حرارت، مقوای دو لایه تهیه می شود.

اگر هدف تهیه مقوای سه لایه باشد، در ماشین چسب زنی مقوای دو لایه حاصل از دستگاه سینگل فیسر با یک لایه دیگر از کاغذ لاینر به هم چسبیده و مددا با حرارت و فشار ورد می شوند. اگر دو عدد مقوای سینگل فیس و یک لایه لاینر در ماشین چسب زنی به هم چسبیده شوند، مقوای پنج لا را تشکیل می دهند. سپس مقوای تولید شده وارد دستگاه برش (کاتاف) شده و به صورت ورق بریده می شود.

525بازدید

ارسال دیدگاه