قبل از رنگبری، رنگ خمیر چوب بین کرم تا قهوه ای تیره است. رنگ قهوه ای کاغذ بسته بندی و پاکت های کاغذی معمولا به خاطر خمیر کاغذ کرافت رنگبری نشده است.

کاغذها جهت دستیابی به روشنی و سفیدی به روش های مختلف رنگبری می شوند. وقتی که سفیدی و روشنی کاغذ افزایش می یابد، کنتراست چاپ بهبود می یابد. کاغذهای سفیدتر علاوه بر زیبایی، دستیابی به رنگ مطلوب در طی فرآیند چاپ را نیز ساده تر و کیفیت کار چاپ شده نهایی را از نظر دقت تطابق رنگ با طرح گرافیکی مورد نظر افزایش می دهند. کاغذهای رنگبری شده خیلی درخشنده تر و دارای جلای بیشتری می باشند. رنگبری به پایداری مواد شیمیایی، خلوص و دوام خمیرهای شیمیایی کمک می کند. رنگبری همچنین در برخی موارد مثل کاغذ و مقواهای مورد استفاده برای غذایی به دلایل بهداشتی لازم است.

سفارش خرید عمده کاغذ A4

لیست قیمت روز کاغذ

کاغذ رزپرینت

تأثیر فرآیند رنگبری در خمیر کاغذ

خمیرهای شیمیایی رنگبری نشده، حاوی مقداری باقیمانده و مواد استخراجی می باشند خمیرسازی شیمیایی و فرآیندهای پخت آن را نمی توان تا حذف کامل لیگنین بدون کاهش شدید بازده الیاف سلولزی ادامه داد. برای تهیه خمیر سفید، این لیگنین باقی مانده که عامل اصلی برای رنگ تیره خمیر و کاغذ است، باید به وسیله رنگبری حذف شده یا به نحوی تغییر کند. رنگبری لیگنین را حذف می کند یا تغییر می دهد، بدون اینکه صدمه ای شیمیایی به سلولز وارد کند و به نوعی می تواند به عنوان دنباله فرآیند خمیرسازی فرض شود.

چندین سال برای رنگبری خمیرهای سولفیت و سودا، در صنایع کاغذسازی از هیپوکلریت کلسیم، که شبه مواد رنگبری خانگی است، در یک تیمار یک مرحله ای استفاده میشد. این روش رنگبری اولیه برای رنگبری خمیر کرافت موثر نبود. رنگبری چند مرحله ای که به دست آمدن خمیر کرافت سفید را امکان پذیر می کند، از دو مرحبه تشکیل شده است: اول حذف لیگنین و مشتقات فرعی اش، دوم حذف موادی که تولید رنگ می کنند. در حین مرحله اول، لیگنین به طور ویژه ای حذف می شود، سپپس رنگبری با دکلره کرده ادامه پیدا می کند و مواد باقیمانده را حذف و سفیدی ذاتی الیاف سلولز را نمایان می شود. در مرحله حذف لیگنین، خمیر کاغذ با گاز کلر تیمار شده و لیگنین موجود در آن کلرزنی می شود و باعث می گردد که لیگنین در آب و در یک حلال قلیایی قابل حل شود. این فرآورده جانبی حل شده، سپس به صورت خاصی از خمیر شست و شو جدا می شود. اولین مرحله از رنگبری معمولا به صورت هیپوکلریت سدیم یا هیپوکلریت کلسیم انجام می شود. این ترکیبات مواد رنگی باقی مانده را به وسیله اکسیداسیون شیمیایی سفید می کند.

مشاهده این مطلب  احداث ۷ کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک در کشور

سپس فرآورده های جانبی این تیمار به وسیله شست و شو خارج می شوند. مرحله نهایی رنگبری، برای خمیر کرافت، معمولا از تیمار آن با دی اکسید کلر تشکیل شده است. گازی که سریع و به صورت گزینشی لیگنین باقی مانده را حذف می کند و یک خمیر سفید، روشن و تمیز را تولید می کند. به طور معمول، یک توالی رنگبری چند گانه پنج مرحله ای شامل کلرزنی، مرحله استخراج قلیایی، رنگبری با هیپوکلریت، مرحله استخراجی قلیایی دوم و سرانجام تیمار دی اکسید کلر می باشد. رنگبری جند مرحله ای تحت کنترل کامپیوتر، خمیر کرافت تمیز با روشنی بالا و کیفیت یکنواخت تولید می کند و این خمیر برای ساهت انواع مختلف کاغذ و مقوا استفاده می شود. اکسیژن که بار آلودگی واحد رنگبری را کاهش میدهد به طور فزاینده ای در رنگبری چند مرحله ای استفاده می شود.

در خمیرهای مکانیکی قسمت اعظم لیگنین در خمیر نهایی باقی می ماند. بازده بالا یکی از مزایای مهم خمیرهای مکانیکی است، بنابراین لازم است تا از کاهش غیر ضروری و بی مورد وزن و بازده الیاف جلوگیری شود. رنگبری این خمیرها مقداری از مواد رنگی را حذف می کند یا کاهش می دهد بدون اینه اجزای اصلی که مسئول رنگ تیره خمیر می باشند را کاهش قابل ملاحظه ای بدهد. مواد شیمیایی که معمولا برای رنگبری خمیرهای مکانیکی استفاده می شوند، عوامل کاهش دهنده شیمیایی مانند هیدروسولفیت سدیم و هیدروسولفیت روی و عوامل اکسید کننده مانند پراکسید سدیم و اکسید هیدروژن می باشند.

این تیمار سفیدی را افزایش می دهد، در حقیقت لیگنین حذف نمی شود بلکه موقتا لیگنین و عوامل رنگ زا بی رنگ می شود و چنین خمیری روشنی زیاد خمیرهای شیمیایی رنگبری شده را ندارد و همچنین روشنی بالا، پایدار، دائمی و ماندگاری را در خمیر نهایی به وجود نمی آورد. میزان روشنی خمیر معمولا با استفاده از تست روشنی ISO یا TAPPI اندازه گیری می شود. روشنی خمیرهای رنگبری شده بسته به مصرف نهایی بین 82 تا بیش از 90 می باشد. روشنی خمیرهای مکانیکی رنگبری نشده بین 57 تا 62 درجه GE خواهند بود. رنگبری، سفیدی آن ها را بسته به حد رنگبری و نوع گونه گیاهی به 60 تا 70 خواهد رساند. خمیرهای مکانیکی برای ساخت کاغذ چاپ گراندوود کاتالوگ، دفترچه راهنمای تلفن و مشاغل، کاغذهای تبدیلی (پاکت، کیسه کاغذی) و کاغذهای اندود شده، رنگبری می شوند.

مشاهده این مطلب  قیمت کاغذ حرارتی در حال رشد است
23601بازدید

ارسال دیدگاه