در این مقاله قصد داری درجه بندی انواع کاغذ چاپ و تحریر را طبق کنفدراسیون صنایع کاغذ اروپا توضیح دهیم. کنفدراسیون صنایع کاغذ اروپا (Confederation of European Paper Industry)، کاغذهای چاپ و تحریر را درجه بندی کرده و به آنها تحت عنوان کاغذهای گرافیکی (Graphic Papers) اشاره می کند که به شرح زیر می باشد:

کاغذ روزنامه: این کاغذ عمدتا برای چاپ روزنامه استفاده می شود. عمدتا از خمیر مکانیکی و یا از کاغذ بازیافتی تولید شده و فاقد مواد پرکننده یا دارای مقادیر کمی از آنهاست. وزت پایه آن معمولا  40 تا 52 g/m2 است، اما تا حد 65 g/m2 نیز می رسد. کاغ روزنامه به وسیله ماشین پرداخت شده یا کمی اتوزنی می شود. ظاهر آن سفید یا کمی رنگی است و به صورت رول برای چاپ برجسته، افست یا چاپ فلکسو استفاده می شود.

کاغذ مکانیکی بدون پوشش: این کاغذ برای چاپ یا سایر اهداف گرافیکی مناسب بوده و مقدار الیاف خمیر شیمیایی آن حداکثر 90% است. این نوع (درجه) تحت عناوین کاغذ دارای خمیر چوب آسیاب شده (گراندوود)” یا “کاغذ حاوی چوب” و یا “کاغذ مجله” نامیده می شود و کاغذی است که دارای مواد پرکننده زیادی بوده و اتوزنی تکمیلی روی آن صورت می گیرد و برای مجلاتی که به وسیله شیوه های افست و روتو گراوور چاپ می شوند، به مصرف می رسد.

کاغذ بدون پوشش عاری از چوب: این کاغذ برای چاپ یا سایر اهداف گرافیکی مناسب بوده و حداقل 90% الیاف آن از نوع خمیر شیمیایی است. کاغذ بدو، می تواند، از انواع خمیرهای حاوی مقادیر مختلفی از مواد پر کننده معدنی ساخته شود و دامنه وسیعی از عملیات پرداخت نظیر آهاردهی، اتوزنی، برق انداختن (Glazing)، ایجاده ته نقش (Water Marking)، به وسیله دستگاه روی آن انجام می شود. این درجه (نوع) از کاغذ، شامل اغلب کاغذهای اداری نظیر فرم های تجاری، کاغذ دستگاه کپی، کاغذ کامپیوتر، کاغذهای پیوسته انواع چاپگرها و کتاب است. کاغذهای پوشش دار رنگی و پرس آهاردهی شده (با وزن پوشش کمتر از 5g/m2 به ازادی هر رویه از کاغذ) در این گروه قرار دارند.

مشاهده این مطلب  صنعت چاپ در آستانه ورشکستگی/ وقتی قیمت دلار به کاغذ هم رحم نکرد

کاغذهای پوشش دار: همگی این کاغذها برای چاپ یا سایر اهداف گرافیکی مناسب بوده و در یک رویه یا هر دو رویه با موارد معدنی نظیر خاک رس چینی (کائولین)، کربنات کلسیم و غیره، پوشش داده می شوند. پوشش دهی به شیوه های مختلف درون ماشینی (On Machine Coating or Off Machine Coating) و یا برون ماشینی انجام می شود و ممکن است عملیات اتوزنی تکمیلی هم بر روی کاغذ صورت گیرد.

408بازدید

ارسال دیدگاه