درجه بندی FAO، تابع قوانین طبقه بندی و تعاریف فرآورده های جنگلی مندرج در آیین نامه 1982؛ FAO , ROME  است. بر اساس این نوع درجه بندی، دو دسته اصلی عبارتند از کاغذ روزنامه و سایر کاغذهای چاپ و تحریر.

درجه بندی FAO برای کاغذهای چاپ و تحریر به شرح زیر است:

الف – کاغذ روزنامه

ب – سایر کاغذهای چاپ و تحریر که شامل موارد زیر می شوند:

  • کاغذ چاپ و تحریر پوشش دار
  • کاغذ چاپ و تحریر پوشش دار حاوی الیاف چوب
  • کاغذ چاپ و تحریر پوشش دار فاقد الیاف چوب
  • کاغذ چاپ و تحریر بدون پوشش
  • کاغذ چاپ و تحریر بدون چوشش حاوی الیاف چوب
  • کاغذ چاپ و تحریر بدون پوشش فاقد الیاف چوب

بر اساس درجه بندی فانو، کاغذ روزنامه به صورت دقیق تر، به شرح زیر تعریف می شود:

تعریف 641 – 1: کاغذ روزنامه: کاغذ بدون پوشش و بدون آهاردهی (یا فقط کمی آهاردهی شده) که حاوی حداقل 60% خمیر مکانیکی چوب (درصد از مقدار الیاف) و معمولا وزن آن کمتر از 40 g/m2 و بیش از 60 g/m2 نمی باشد و عمدتا برای چاپ روزنامه ها استفاده می شود.

گروه اصلی دیگر به نام کاغذ چاپ و تحریر به شرح زیر تعریف می شود:

تعریف 641 – 3/2: کاغذ چاپ و تحریر: گروه دیگری از کاغذهای چاپ و تحریر، به استثنای کاغذ روزنامه است و برای اهداف تجاری، چاپ، تحریر، ترسیم، طراحی و غیره مناسب است. از ترکیبات خمیری متنوع ساخته شده و به طرف مختلف پرداخت می گردد. از جمله کاغذهای موجود در این گروه عبارتند از: کاغذهای مورد استفاده برای چاپ کتب، محلات، کاغذ پایه کاغذ دیواری، پوشش جعبه ها، کاغذ ماشین حساب، کاغذ خبرنامه، کاغذ و تکثیر، برچسب ها، لیتوگرافی، اسکناس، برگه های جدول بندی موجودی کالا، کتاب مقدس یا نسخه هایی از آن، کاغذ پیوسته انواع چاپگرها، کاغذ چند لایه (چند نسخه ای)، کاغذ پوست پیازی، کاغذ تایپ و ماشین تحریر، پوستر و غیره. درجه بندی کاغذ چاپ و تحریر با سیستم FAO ، متفاوت از درجه بندی های شناخته شده دیگر است. تفاوت آن از این لحاظ است که شامل یکسری از انواع (درجات) مخصوص کاغذ نیز هست که تحت عنوان “کاغذهای مخصوص”، در این مقاله توضیح داده شده اند.

مشاهده این مطلب  گامی برای خودکفایی کشور در تولید جعبه‌های دارویی
628بازدید

ارسال دیدگاه