درجه بندی ژاپنی کاغذ چاپ و تحریر، تابع قانون دیگری است. این درجه بندی بر اساس نوع خمیر (گروه های A, B) و مقدار پوشش (1،2 و 3 که بعد از حرف لاتین مربوط به نوع خمیر می آید) تنظیم شده است. حرف A، یعنی انواع کاغذ تولید شده از خمیر شیمیایی و حرف b، یعنی انواع کاغذ تولید شده از خمیر مکانیکی.

جدول 1-5- درجه بندی ژاپنی اواع کاغذ چاپ و تحریر

 

میزان پوشش رده بندی ژاپنی زده بندی اروپایی
بدون پوشش چاپ  A کاغذهای بدون پوشش عاری از چوب، حاوی 100 درصد الیاف رنگبری شده شیمیایی
چاپ B کاغذهای چاپ و تحریر نیمه مکانیکی حاوی حداقل 70 درصد الیاف شیمیایی، روشنی حدود 70 درصد
چاپ  C کاغذهای چاپ و تحریر مکانیکی حاوی 40 تا 70 درصد الیاف رنگبری شده، شیمیایی، روشنی حدود 65 درصد
چاپ  D کاغذهای چاپ و تحریر مکانیکی (استاندارد) حاوی کمتر از 40 درصد خمیر رنگبری شده، شیمیایی، روشنی کمتر از 55 درصد است
چاپ  E کاغذ روزنامه بر پایه خمیر جوهرزدایی شده، حتی حاوی 100 درصد خمیر جوهر زدایی شده، مصرف برای مجلات فکاهی (اغلب دارای زمینه با سایه کم رنگ)
چاپ  G کاغذ چاپ گراوور اتوزنی تکمیلی شده، حاوی خمیر مکانیکی
 

پوشش دار

پوشش دار A1 کاغذهای هنری پوشش دار با گرماژ 157-84.9 که به صورت ورقه ای برای چاپ افست به کار می رود . پوشش هر طرف دارای وزن 20 گرم بر متر مربع است
پوشش دار A2 کاغذ عاری از چوب پوشش دار (پوشش دوبل) با گرماژ 157 – 73.3 که به صورت ورقه ای برای چاپ افست به کار می رود. پوشش هر طرف دارای وزن 10 گرم بر متر مربع ست (به آن کاغذ پوشش دار نیز گفته می شود)
پوشش دار A3 کاغذ عاری از چوب با پوشش کم وزن (پوشش منفرد) با گرماژ 157 – 58.7 (عمدتا 86 % تا 81.4%) اکثرا برای جاپ افست پوستر، کاتالوگ و مجلات استفاده می شود. وزن پوشش 7.5 گرم بر متر مربع در هر طرف است (WF “LWC”)
پوشش دار B2 کاغذهای مکانیکی پوشش دار (بهبود یافته و استاندارد با گرماژ 81.4 – 60.2 (عمدتا تا 72.3 گرم بر متر مربع) برای هر دو نوع چاپ افست و ریتو گراوور استفاده می شود. وزن پوشش 10 گرم بر متر مربع در هر طرف است
پوشش دار B3 کاغذهای مکانیکی پوشش دار (زیر استاندارد) گرماژ معمولا 81.4 – 60.2 است (عمدتا 72.3 – 60.2). بیشتر برای چاپ افست و روتو گراوور استفاده می شود. وزن پوشش 5 گرم بر متر مربع در هر طرف است.
کمی پوشش دار Bitoko WF کاغذ عاری از چوب با پوشش کم وزن است. کاغذ پایه: چاپ درجه A: روشنی کمتر از 79% نیست. اتوزنی تکمیلی یا پرداخت شده با ماشین. وزن پوشش 5 گرم بر متر مربع در هر طرف.
Bitoko 1 کاغذ خمیر نیمه مکانیکی سبک، کاغذ پایه: چاپ درجه B  روشنی 78% – 74%، اتوزنی تکمیلی یا  پرداخت شده با ماشین . برای کاتالوگ و محلات استفاده می شود. وزن پوشش در هر طرف کمتر از 6 گرم بر متر مربع.
Bitiko 2 خمیر LWC سبک، کاغذ پایه: چاپ درجه B روشنی 73% – 68% ، اتوزنی یا پرداخت شده با ماشین. برای مجلات و کاتالوگ استفاده می شود. وزن پوشش هر طرف کمتر از 6 گرم بر متر مربع
Bitoko 3 کاغذ مکانیکی با تیمار سطحی سبک وزن. کاغذ پایه: چاپ درجه  C ، روشنی بین 62 تا 67 درصد است. اتوزنی تکمیلی یا پرداخت شده با ماشین. برای مجلات و کاتالوگ استفاده می شود. وزن پوشش در هر طرف کمتر از 6 گرم بر متر مربع.
مشاهده این مطلب  کَسکِیدز به سمت توقف دو دستگاه بافت
494بازدید

ارسال دیدگاه