خواص کاغذ باطله و بازیافت آن

فرآورده های حاصل از کاغذ باطله باید بتوانند در سطح ملی و بین المللی با فرآورده های حاصل از خمیر دست اول رقابت کنند. ممکن است در ابتدا این ادعا دست نیافتنی به نظر برسد. تفاوت های بین خمیر دست اول و خمیر بازیافتی واضح به نظر می رسد. البته از آنجا که 33% از الیاف مورد استفاده در جهان بازیافتی می باشد، رفع مشکلات با موفقیت زیاد همراه خواهد بود.

تولید بعضی از انبوه فرآورده ها ( از قبیل لایه کنگره مقوا)، مبتنی بر کاغذهای باطله است. تولید این نوع فرآورده ها از الیاف بازیافتنی بسیار اقتصادی و رضایتبخش است به عنوان مثال، در تولید کاغذ روزنامه، خواص مطلوبی از قبیل ضخامت کم، چگالی زیاد و تاخوری خوب، ناشی از بکارگیری کاغذ باطله است.

خواص کاغذهای باطله، همانند هر ماده دیگری اهمیت زیادی دارد و بر کیفیت محصول حاصل و شرایط فراورش محصول تاثیر می گذارد.

خواص کاغذ حاصل از بازیافت تابع سیستم جمع آوری و دسته بندی کاغذهای باطله است. یک عامل مهم، فرآیند اولیه تولید خمیر کاغذ و روش های تبدیل آن است. نوع خمیر کاغذ اولیه بر بازیافت و خواص کاغذ بازیافتی حاصل تاثیر زیادی دارد.

در عملیات تولید کاغذ افزون مواد شیمیایی برای بهبود عملکرد ماشین ضروری است. پرکننده های معدنی ( مانند خاک چینی، کربنات کلسیم یا پودر تالک) برای بهبود ماتی و سفیدی کاغذ و خواص سطحی و چاپ پذیری آن اضافه می شود، برای بهبود خواص مقاومتی، بویژه مقاومت سطحی کاغذ نشاسته مصرف می شود.

مواد شیمیایی آهاردهنده، مقاومت کاغذ را به تر شدن و رطوبت پذیری افزایش می دهند. برای افزایش بازده تولید، افزایش سرعت ماشین کاغذ، کاستن از مقدار کف، جلوگیری از رشد موجودات ذره بینی و اهداف دیگر، مواد شیمیایی بهبود فرآیند مصرف می شوند. این افزودنی های متنوع و متفاوت، هنگام بازیافت الیاف مشکلاتی به وجود می آورند. علاوه بر این، در صورت دفن کاغذهای باطله یا سوزاندن آنها این مواد، مشکلات زیست محیطی نیز به وجود می آورند.

مشاهده این مطلب  عملیات پرداخت سطح کاغذ

برای مطالعه ادامه مطالب و دانلود فایل مقاله کلیک کنید.

235بازدید

ارسال دیدگاه