خرد کردن چوب

هدف از این کار تبدیل گرده بینه و باقیمانده های چوبی (نظیر پشت لا) به قطعات کوچک تری با اندازه نسبتا یکنواخت می باشد. همان طور که قبلا گفته شد اگر از خرده چوب ها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ آغشته نمودن کامل با مایع پخت استفاده شود، در این حالت قسمت بیرونی خرده چوب های بزرگ به مقدار زیاد پخته شده و قسمت داخلی آنها خوب پخته نخواهد شد. همچنین خرده چوب ها نباید خیلی کوچک باشند زیرا بیش از حد پخته می شوند مگر اینکه به صورت مجزا به خمیر تبدیل شوند. ریزه چوب ها و خرده چوب های میله ای در حین عملیات تبدیل خرده چوب به عمل می آیند. با کاهش اندازه خرده چوب، میانگین طول فیبرها کوچک شده و فیبرها بیشتر آسیب می بینند. در نتیجه منجر به تولید خمیری ضعیف تر می شود. ابعاد مناسب ککه دارای طولی به اندازه 15-25 mm و پهنای 20mm و ضخامت 3-5 mm می باشد. برای خمیرهای شیمیایی خرده چوب های با طول و ضخامت یکنواخت نیاز است که باید سالم و فاقد الیاف کوتاه باشند.

خرد چوب های با اندازه بزرگ و ضخیم 

خرده چوب های با اندازه بزرگ و ضخیم تر معمولا دوباره خرد شده و به مسیر خرده چوب بر می گردند. در مواردی این خرده چوب ها به عنوان سوخت و زباله دفع می شوند.

خرد کردن مجدد خرده چوب های بزرگ 

تقریبا در هر کارخانه ای که خرده چوب ها غربال می شوند، از خرد کردن ثانویه چوب استفاده می شود. قبلا از خردکنی دیسکی اصلاح شده یا یک آسیاب چکشی برای تبدیل خرده چوب های بزرگ تر از اندازه (به اندازه های کوچک تر) چهت خرد کردن ثانویه خرده چوب ها استفاده میشد. طرح جدیدتر، تراشه بر (نازک کننده) خرده چوب است که خرده چوب های با اندازه بزرگ را به خوبی به اندازه قابل قبول تبدیل می کند. این دستگاه طوری طراحی شده که خرده چوب های با اندازه بزرگ در جهت طولی خرده چوب، موارزی با راستای طولی الیاف بریده شده، به نحوی که ضخامت اولیه خرده چوب ضخیم کاهش یافته و به خرده چوب های نازک و جدید تبدیل می شوند.

مشاهده این مطلب  Voith به پیشبرد کسب وکار مرکزی ادامه میدهد

این روش مزایایی دارد:

این روش در مقایسه با روش های قدیمی باعث می شود که آسیب کمتری به الیاف وارد شود و ریزه چوب کمتری تولید گردد، یعنی اینکه خرده چوب ها پس از تخلیه از این سیستم به طور مستقیم و بدون نیاز به عملیات غربال مجدد از مسیر خرده چوب غربال شده، بازیابی می شود. خرده چوب های تخلیه شده از خرد کن دیسکی و آسیاب چکشی حاوی مقدار زیادی ریزه چوب بوده که معمولا به غربال خرده چوب برگردانده می شوند، همچنین این خرده چوب ها باعث افزایش بار غربال شده و در نتیجه کارآیی کل غربال را کاهش می دهند. علاوه بر این با استفاده از تراشه بر خرده چوب، در مورد خرده چوب های بزرگ تر از اندازه و ضخیم می توان کنترل دقیق تری بر روی ضخامت آنها داشت.

تمیز کردن خرده چوب ها

هدف از تمیز کردن خرده چوب، خارج ساختن ناخالصی های موجود در خرده چوب ها است که باعث کاهش کیفیت خمیر یا باعث سایش و آسیب رساندن به تجهیزات موجود در مسیر تهیه خرده چوب و خمیرسازی می شود. با این وجود در صورتی که ناخالصی ها که درصد کوچکی از وزن کل خرده چوب ها را تشکیل می دهند، حذف نشوند باعث ایجاد مشکلات جدی خواهند شد.

آلاینده های موجود در خرده چوب ها 

ناخالصی های موجود در خرده چوب عبارتند از: خرده سنگ ها، فلزات سنگین، پلاستیک ها، شن و سنگ ریزه. خرده چوب های بزرگ و فلزات باعث آسیب رساندن به تجهیزات دیگ چخت پیوسته از قبیل تغذیه کننده پر فشار می شوند. اگر خرده سنگ یا تکه ای فلز درشت در خرده چوب وجود داشته باشد، صفحات پالاینده آسیب خواهند دید. شن و سنگ ریزه باعث فرسودگی تمام تجهیزات از طریق عمل سایش می گردند. خرده سنگ، شن و سنگریزه آلاینده هایی هستند که به منبع چوبی می چسبند. این آیلاینده ها ضمن پوست کنی و خرد کردن چوب به وجود می آیند که بعضا در خرده چوب ها باقی می مانند. فلزات به شکل میخ زنگ زده یا سیم خاردار همراه خرده چوب همچنین می توانند از طریق تجهیزات فرآیندی به شکل میخ یا تجهیزات فلزی شکسته شده، وارد سیستم شوند. پلاستیک ها آلاینده های جدی هستند که جدا کردن آنها از خرده چوب مشکل است. اکنون تکنیک های حذف موثر برای پلاستیک ها وجود ندارد. پلاستیک کیفیت خمیر را با کاهش دادن ویژگی های ظاهری آن پایین می آورد. پلاستیک ها در طی عمل پخت حل می شوند و به شکل ذرات کوچک در خمیر جایگزین می شوند که به صورت لکه ای روی خمیر قرار می گیرند. تقریبا همه پلاستیک ها وارد جریان خرده چوب های کارخنه می شوند. منابع معمول پلاستیک به شکل های بسته بندی از قبیا بسته بندی های غذا و بسته بندی های تجهیزات، ذرات پلاستیک خرد شده و نوار پلاستیک به طور معمول در سیستم دیده شوند.

مشاهده این مطلب  کاهش موجودی، کاغذ تحریر را بندی ۲۰۰ هزار تومان کرد/ ارشاد و بانک مرکزی درگیر بروکراسی

326بازدید

ارسال دیدگاه