تجهیزات تمیز کردن خرده چوب ها

اگر خرده چوب ها غربال شده باشند، آلاینده های با اندازه بزرگ از قبیل خرده سنگ ها و تکه های فلزات به همراه ذرات بزرگ تر از اندازه خارج گردند. بیشتر ناخالصی های با اندازه کوچک همراه ریزه چوب ها خرد می شوند. به هر حال ناخالص هایی که انندازه ای شبیه به اندازه ذرات پذیرفته شده ها دارند باید از اختلاف خصوصیات فیزیکی بین آنها و خرده چوب ها از خرده چوب ها حارج شوند. روش هایی که این کار را انجام می دهند همگی به عنوان تمیزکننده های خرده چوب مطرح می باشند.

آهنربا

آهنربا فلزات آهنی از قبیل تکه های آهن را از خرده چوب ها جدا می کند، ولی عناصری از آلومینیوم یا سرب را نمی توان جدا کند. آهنربا روی تسمه نقاله حمل کننده خرده چوب نصب می شود، آهنربا باید قوی باشد و به گونه ای نصب شده باشد که ذرات فلزی را از خره چوب ها در هنگام حمل و نقل توسط تسمه نقاله (با سرعت زیاد) جدا کند. آهنربا باید تمیز باشد یا با یک برنامه منظم تمیز شود تا از کارایی آن اطمینان حاصل گردد.

شوینده های خرده چوب

خرده چوب ها در شوینده های خرده چوب، از درون آب، با زمان ماندگاری مشخص، عبور می کند تا آلاینده ها از آنها جدا شوند و با آب مخلوط گردند. شوینده خرده چوب به طور کلی، آلاینده هایی از قبیل سنگ، فلزات، شن و سنگریزه ها را که در آب فرو می روند از خرده چوب ها جدا می سازد. زمان ماندگاری مناسب کارایی جداسازی ذرات شن و سنگریزه را بهبود می بخشد. چو این ذرات به سطح زیر خرده چوب می چسبند. همچنین سرعت ته نشینی کمتری دارند و خیلی کند وارد آب می شوند. پوست و ریزه چوب ها هم می توانند به وسیله شوینده های خرده چوب حذف گردند، چون آنها وارد آب نمی شوند و در آن ته نشین نمی گردند بنابراین باید از طریق صاف کردن آب شستشو خارج شوند. خرده چوب ها آب را در فرآیند شستشو جذب می کنندو به عنوان مثال اگر مقدار رطوبت خرده چوب قبل از شستشو 50 درصد باشد، مقدار روطبت آنها بعد از عمل شستشو 53-58 درصد خواهد بود. افزایش مقدار رطوبت به نوع گونه و زمان ماندگاری در شوینده و توزیع اندازه خرده چوب ها بستگی دارد.

مشاهده این مطلب  افزایش مصرف کاغذ و مقوای چین در سال 2023

تمیزکننده های بادی 

تمیزکننده های بادی خرده چوب ها را با استفاده از جریان هوا از مواد سنگین تر جدا می کنند. به این ترتیب که خرده چوب سبک تر را جابجا کرده و ذرات سنگین تر را که جابجا نمی شوند، به عنوان پس زده جدا می کنند. تمیزکننده های بادی در جدا کردن موادی از قبیل شن و قطعات فلزی کارایی بیشتری دارند. همچنین این سیستم گره های چوبی را که چگالی ویژه بیشتری نسبت به چوب نرمال دارد، جدا می کند. جریان باد و جریان مواد در تمیزکننده های بادی باید کنترل شود تا کارایی جداسازی در سطح بالایی نگه داشته شود. ریزه چوب ها، شن و سنگریزه نیز در سیستم های تمیزکننده بر اساس هوا خارج می شوند. خرده چوب ها در یک تمیزکننده سیکلونی (چرخانه ای) بادی، از بالا وارد شده و بر اساس وزن یا سنگینی به پایین می افتند و از طریق شیر هوابند چرخان از ته آن تخلیه می گردند. پنکه، فشار مکشی ایجاد نموده و ذرات سبک و کوچک می توانند از صفحه غربال عبور کنند و توسط هوای پنکه پرتاب شوند.

به طور معمول خرده چوب ها بعد از غربال تمیز می شوند. وقتی خرده چوب های با اندازه بزرگ، که در غربال باقی مانده اند، به طرف خرد کن ثانویه یا تراشه بر حرکت نموده، در ابتدا باید ذرات فلزی و خرده سنگ های آنها حذف شوند تا از بروز خسارت در تجهیزات جلوگیری به عمل آید. این عمل معمولا در تمیزکننده های از نوع بادی (پنوماتیکی) انجام می شود.

تمیزکردن خرده چوب های کل درخت 

خرده چوب های تمام درخت در مقایسه با خرده چوب های باقیمانده چوب بری و چوب گرد شامل درصد زیادی از برگ، پوست و ذرات کثیف می باشند مثدار زیادی پوست به خرده چوب چسبیده و توسط غربال معمولی و شستشو حذف نمی شوند خرده چوب های تمام درخت نسبت به خرده چوب های باقیمانده های چوب بری و چوب گرد، برای افزایش سطح کیفیت نیاز به تمیزسازی بیشتری دارند. این روش سه مرحله مهم دارد:

  • آماده سازی: خرده چوب ها در کپه هایی به مدت چندین هفته ذخیره می شوند یا برای دقایقی بخاردهی می شوند تا پیوند بین پوست و چوب ضعیف شود.
  • هم زدن در خمیرسازی: خرده چوب و آب به خمیرسازی اضافه می شوند تا پوست و شاخه آن به وسیله هم زن جدا شده و خرد می شوند.
  • شستشو: ذرات پوست و سرشاخته از خرده چوب ها با استفاده از آب شستشو، از طریق غربالی که در انتهای خمیرساز قرار گرفته است، حذف می شود. این ذرات بعد از آب شستشو جدا شده و بازیابی می گردند.
مشاهده این مطلب  منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم مخالفت خود را با واگذاری کارخانه چوب و کاغذ مازندران به هرعنوانی اعلام کرد.

758بازدید

ارسال دیدگاه