قیمت کاغذ تحریر در سه ماهه دوم سال به افزایش خود ادامه داد زیرا تولیدکنندگان سعی کردند هزینه های ورودی بالاتر از جمله حمل و نقل و به ویژه خمیر کاغذ را جبران کنند. به گفته اکثر فعالان بازار، افزایش قیمت ها با تعادل عرضه/تقاضای سالم همراه نبود و بنابراین به روشی گسسته در سراسر اروپا اجرا شد.عرضه کاغذ تحریر در پایان سال 2023 به دلیل تعطیلی کارخانه appi’s Stockstadt در آلمان و کارخانه Lanaken  در بلژیک کاهش یافت، در حالی که مصرف کاغذ در سه ماهه اول افزایش یافت و همچنان نسبت به سال گذشته تا آپریل افزایش یافت، قبل از اینکه در اوایل ماه می کاهش یابد .یک منبع بازار در ماه آپریل گفت: “کارخانه های کاغذ در حال حاضر بسیار شلوغ هستند، زیرا بازرگانان و چاپخانه ها در دو ماه اول سال در حال ذخیره سازی هستند.” وی افزود: «اما، از نظر فروش، تقاضای کاغذ (CWF)  نسبت به سال گذشته در سه ماهه اول 10 درصد کاهش یافته است، در حالی که تقاضا برای کاغذ بدون پوشش (UWF) و [کاغذ برش] بسیار خوب است.بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط Euro-Graph، انجمن اروپایی تولیدکنندگان کاغذ گرافیکی، تقاضای CWF در چهار ماهه اول سال 2024 با 18 درصد افزایش سالانه به 784000 تن رسیده است، در حالی که تقاضای کاغذ UWF با 15 درصد بهبود به 1.6 میلیون تن رسیده است.

در پایان ماه فوریه، شرکت Navigator اعلام کرد که قصد دارد قیمت کاغذ UWF را تا 5 درصد در اروپا برای تحویل از 25 مارس افزایش دهد و دلیل این قیمت را “قیمت ساختاری بالاتر بیشتر هزینه های ورودی ضروری برای تولید کاغذ” عنوان کرد و همچنین این شرکت گفت: “بازیابی تقاضا در بازارهای جهانی نیز به این تعدیل قیمت کمک می کند.”

سپس، در آغاز ماه آپریل، سوزانو اعلام کرد که قیمت تمام خطوط تولید کاغذ خود را تا 1 آپریل 5 درصد افزایش خواهد داد، در حالی که Burgo از افزایش 7 درصدی قیمت کاغذ UWF از آپریل خبر داد.برخی از فعالان بازار به افزایش 10-25 پوند در هر تن در بریتانیا و 25 یورو در هر تن در اروپا اشاره کردند که از پایان آپریل تا اوایل ماه می اجرا می شود. قیمت‌های کاغذ افست UWF نیز در اواخر آپریل شروع به افزایش کردند، به‌ویژه در بخش چرخ کسب‌وکار، جایی که در اروپا بین 10 تا 15 یورو در هر تن و در بریتانیا تا 10 پوند به ازای هر تن رشد کردند.سهامداران اولین کسانی بودند که قیمت های بالاتر را پرداخت کردند، در حالی که در  این وضعیت بازار ، خریداران عمده موفق شدند افزایش قیمت ها را تا اردیبهشت ماه به تعویق بیندازند. قیمت رول CWF نیز در ماه آپریل برای ناشران و چاپخانه‌هایی که به قراردادهای سه ماهه متکی بودند، افزایش یافت و تقریباً 20 تا 40 یورو به ازای هر تن در قاره اروپا افزایش یافت، بنابراین اجرای افزایش قیمت‌ها که ابتدا در سه ماهه اول اعلام شده بود، تکمیل شد. برخی از مشتریان دیگر قیمت ها را تا ماه می افزایش دادند. در سمت مقوا ، قیمت ها تقریباً 10 یورو در هر تن در آلمان و فرانسه و تا 25 یورو در هر تن در اسپانیا افزایش یافت، در حالی که در ایتالیا ثابت ماند. یک منبع به PPI Europe گفت: «قیمت‌های کاغذ UWF در هر دو مقوا و فرمت A4 افزایش یافته است. به طور کلی افزایش قیمت ها نابرابر بوده و بسته به تولید کننده، مشتری و کشور در زمان های مختلف اعمال می شود یا گاهی اوقات اصلا اعمال نمی شود. بهبود تقاضای کاغذ در سه ماهه اول، همراه با اعتصابات در بخش حمل و نقل در فنلاند و کاهش عرضه از آسیا به دلیل مشکلات حمل و نقل در دریای سرخ، به تشدید بازار کمک کرد و توانایی تولیدکنندگان را برای افزایش بیشتر قیمت ها در ماه می یا در واقع تقویت کرد. افزایش قیمت های اعلام شده را به منظور جبران افزایش هزینه های تولید اعمال کنید. از ابتدای سال تا ماه می، قیمت خمیر کرافت به طور متوسط ​​335 دلار در هر تن افزایش یافت و به 1635 دلار در تن رسید، در حالی که خمیر کرافت اکالیپتوس سفید شده تقریباً 380 دلار در هر تن افزایش یافت و به 1440 دلار در تن رسید. در ماه آپریل، ساپی اعلام کرد که قصد دارد قیمت کاغذ UWF و CWF را افزایش دهد تا به افزایش 10 درصدی که در ابتدا برای سه ماهه اول اعلام شده بود و حداکثر تا اول ماه می اجرا شود، برسد. این شرکت گفت: “سطوح هزینه ها، به ویژه برای خمیر کاغذ و حمل و نقل، به شدت افزایش یافته است و انتظار می رود در ماه های آینده افزایش بیشتری پیدا کند.” در اقدامی جداگانه، Lecta همچنین اعلام کرد که قیمت کاغذ CWF را از 6 می 50 یورو به ازای هر تن افزایش خواهد داد، در حالی که Burgo اعلام کرد قصد دارد قیمت کاغذ Woodfree را حداقل 5 تا 7 درصد برای تحویل به تمام بازارهای آسیا و اقیانوسیه از 1 می افزایش دهد.

مشاهده این مطلب  کارگروه کاغذ قیمت را تعیین کرد: ۶۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو کاغذ تحریر

یکی از فعالان بازار در ماه آپریل گفت: ما در حال حاضر رزرو شده ایم. افزایش قیمت خمیر کاغذ انجام خواهد شد و قابل مذاکره نیست. این یک واقعیت است و برای یک ماه آینده دراماتیک است. بنابراین، یا افزایش قیمت کاغذ صورت خواهد گرفت یا صنعت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.» تقاضا برای کاغذ پایدار است، با این حال سطوح هزینه تولید در حال افزایش است، بنابراین احتمال ضرر زیاد است. بنابراین، من فکر می کنم فشار قوی از سوی صنعت برای افزایش قیمت ها قبل از ماه می وجود خواهد داشت.علیرغم تمامی اعلامیه ها، افزایش قیمت ها در اردیبهشت ماه به راحتی انجام نشد و در حالی که برخی از تولیدکنندگان توانستند تا حدودی قیمت ها را بالا ببرند، برخی دیگر مجبور شدند افزایش قیمت ها را به ژوئن یا حتی بعد از آن موکول کنند. کارخانه‌های کاغذ در سه ماهه اول بسیار شلوغ بودند، اما از اواخر ماه مارس بسیار ساکت بودند، به ویژه از آپریل تا می شروع به افت بازار کردند. یکی از فعالان بازار گفت: به همین دلیل است که افزایش قیمت ها زمان بر است تا اجرا شود.منبع دیگری افزود: مشکل این است که تجارت زیادی وجود ندارد، بنابراین اجرای افزایش قیمت دشوار است.یکی از شرکت‌کنندگان بازار حتی به کاهش قیمت‌های اندک در قیمت‌های UWF در ماه می از تولیدکننده‌ای اشاره کرد که قیمت‌های فروش خود را در آپریل افزایش داده بود.وضعیت به ویژه برای رول CWF دشوار بود، جایی که بسیاری از خریداران تمایل دارند به سمت کاغذهایی با وزن بسیار ارزان‌تر حرکت کنند. یک منبع بازار به PPI Europe گفت: «افزایش قیمت در ماه می به تعویق  افتاد یا حتی لغو شد. قیمت مقوا UWF در ماه می در اروپا  به طور متوسط ​​حدود 10-15 یورو در هر تن افزایش یافت و در بریتانیا 10 پوند به ازای هر تن افزایش یافت، در حالی که قیمت رول 15 پوند در هر تن افزایش یافت. در انگلستان ، قیمت رول 10 یورو به ازای هر تن در آلمان و قیمت مقوا  تا 20 یورو در تن افزایش یافته است. کاهش ظرفیت: تداوم مازاد ظرفیت در بازار کاغذ گرافیک منجر به تجمیع بیشتر شده است. در پایان ماه می، UPM اعلام کرد که خط تولید سوم  UWF را در کارخانه Nordland خود در آلمان و همچنین کارخانه کاغذ روزنامه Hürth خود در آلمان را تا پایان سال به طور دائم تعطیل خواهد کرد. PM 3 می تواند حدود 280000 تن در سال کاغذ UWF تولید کند.به گفته یکی از فعالان بازار، این خبر باعث تغییر حال و هوای بازار و افزایش انتظارات برای افزایش قیمت شد. قیمت کاغذ UWF بین ماه می و ژوئن در اروپا نسبتاً ثابت باقی ماند، به استثنای بریتانیا، که در آن قیمت مقوا افست UWF به طور متوسط ​​15 پوند در هر تن افزایش یافت. قیمت رول CWF در ماه ژوئن در آلمان 40 یورو به ازای هر تن افزایش یافت، در حالی که قیمت مقوا 20 تا 25 یورو در هر تن در آلمان و ایتالیا افزایش یافت. علیرغم تقاضای کم کاغذ، انتظار می رود حجم فروش در تابستان کاهش بیشتری پیدا کند، تولیدکنندگان کاغذ همچنان امیدوارند که قیمت ها را در ماه جولای افزایش دهند تا بخشی از افزایش مستمر هزینه های خمیر کاغذ را جبران کنند. شرکت Navigator تنها تولیدکننده کاغذ است که قصد خود را برای افزایش 4 تا 6 درصدی قیمت کاغذ UWF از اول جولای اعلام کرده است. از طرف دیگر، خریداران کاغذ از پیشنهادات ویژه زیر قیمت سهام عادی در ماه ژوئن، هر دو برای جبران، یاد کردند.

مشاهده این مطلب  کاغذ و ویژگی هایش

تعدادی از خریداران گفتند که تولیدکنندگان برای تحویل از جولای حداقل 50 یورو به ازای هر تن بیشتر درخواست می کنند، در حالی که اشاره کردند که این درخواست در واقع توسط تعادل عرضه و تقاضا پشتیبانی نمی شود.برخی از چاپخانه های بزرگ در ماه ژوئن افزایش قیمت نداشتند، اما باید قیمت‌های جدیدی را در ابتدای جولای داشته باشند. یک منبع بازار گفت: همه تامین کنندگان می گویند که وضعیت بازار بد است اما هزینه های تولید در حال افزایش است. یک مخاطب دیگر گفت: “تا پایان ماه آپریل، تعادل عرضه و تقاضا برای ما خوب بود، اما اکنون تقاضا در حال کاهش است.” “زمان تحویل در حال کوتاه تر شدن است و در دسترس بودن بالاتر است. من فکر می کنم لازم است ظرفیت کاغذ CWF بیشتری بسته شود.» تعدادی از فعالان بازار نیز این نظر را داشتند و گفتند که چنین تعطیلی هایی برای بهبود قیمت ها و افزایش حاشیه ضروری است.

 

20بازدید

ارسال دیدگاه