قیمت‌های کاغذ و مقوا در ژاپن در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به طور کلی ثابت بود، این ثبات پس از آنکه کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا در این کشور از اوایل سال ۲۰۲۲ تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ دو تا سه دور افزایش قیمت را به منظور مقابله با هزینه‌های ورودی و هزینه‌های لجستیک که با افت ارزش ین ژاپن در برابر دلار تشدید شده بود، به اجرا گذاشتند، ادامه یافته است.

ثبات قیمت‌ها به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش تولید و ارسال‌های داخلی کاغذ و مقوا در ژاپن منجر شده است. به گزارش انجمن کاغذ ژاپن (JPA)، تولید کلی کاغذ و مقوا در ژاپن در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۴۷ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳٪ کاهش یافته است. عرضه های داخلی کاغذ و مقوا نیز در همین دوره ۴.۱٪ کاهش یافته و به ۱۱.۵۲ میلیون تن رسیده است.

برخلاف قیمت‌های ثابت کاغذ و مقوا، قیمت‌های واردات خمیر کاغذ بازار، از جمله خمیر الیاف کوتاه (BHK) و  الیاف بلند (BSK)، در این دوره نوسانات زیادی داشته است و در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ کاهش یافته و در دو سه‌ماهه بعدی افزایش یافته است. قیمت‌های BHK و BSK در سه‌ماهه دوم امسال به اوج خود رسید و در سه‌ماهه سوم دوباره کاهش یافت.

نوسانات زیاد در قیمت‌های خمیر کاغذ و کندی تولید کاغذ و مقوا، تولیدکنندگان ژاپنی را از خرید خمیر کاغذ وارداتی بازداشته است. بر اساس داده‌های JPA، واردات خمیر کاغذ کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۵۲۹,۰۰۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۸٪ کاهش یافته است.

کاهش ظرفیت تولید کاغذ گلاسه: کاهش‌های سالانه در تولید و ارسال‌های داخلی کاغذ و مقوا عمدتاً به دلیل کاهش ساختاری در تقاضا برای درجات کاغذ گلاسه است که با قیمت‌های بالای کاغذ و تسریع دیجیتالی شدن از زمان شیوع پاندمی COVID-19 در ژاپن تشدید شده است. در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴، ارسال‌های داخلی کاغذ چاپ روزنامه به ۸۹۶,۰۰۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰٪ کاهش یافته است. ارسال‌های داخلی کاغذ چاپ و ارتباطات نیز با کاهش ۱۱.۵٪ به ۲.۷۱ میلیون تن رسید.

مشاهده این مطلب  تغییرات در هیئت مشتری Stora Enso و بخش های بسته بندی راه حل های بسته بندی

در پاسخ به کاهش سریع تقاضا، تولیدکنندگان کاغذ ژاپنی برنامه‌های بیشتری برای کاهش ظرفیت اعلام کرده‌اند. Nippon Paper Industries  (NPI)، بزرگترین تولیدکننده کاغذ گلاسه در ژاپن، در اوت اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ خط تولید کاغذ روزنامه به ظرفیت ۲۳۲,۰۰۰ تن در سال در کارخانه Yatsushiro در Kumamoto و یک خط تولید به ظرفیت ۶۴,۰۰۰ تن در سال که کاغذهای غیر پوشش داده شده و کاغذهای سفید شده را تولید می‌کند، در کارخانه Shiraoi  در Hokkaido به طور دائمی تعطیل خواهد شد.

این اقدامات با برنامه بلندمدت NPI برای تجمیع ظرفیت تولید کاغذ گلاسه در سه کارخانه تا پایان سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۹ همسو است.

علاوه بر کاهش تقاضا، برخی از کارخانه‌های کاغذ در استان‌های شمالی هوکایدو و جزیره جنوبی کیوشو به دلیل کمبود نیروی کار مجبور به کاهش تولید شده‌اند، عمدتاً به دلیل رقابت شدید برای نیروی کار ماهر در این مناطق که به دلیل رونق صنعت نیمه‌هادی‌ها در این دو منطقه افزایش یافته است.

با اشاره به افزایش هزینه‌های نیروی کار و لجستیک و قیمت‌های بالای مواد خام، Oji Paper افزایش قیمت حداقل ۵٪ برای تمام گروه‌های کاغذ چاپ و ارتباطات در بازار داخلی از ۱ جولای اعلام کرد.

در حالی که تأثیر افزایش‌های پیشنهادی Oji Paper هنوز به طور کامل در بازار احساس نشده است، تولیدکنندگان کاغذ دیگری از جمله شرکت Hokuetsu ، کارخانه‌های کاغذ Hokuetsu Corporation, Mitsubishi Paper Mills, Daio Paper and Marusumi Paper به تازگی افزایش‌های مشابه قیمت را از اکتبر یا نوامبر اعلام کرده‌اند که موجب پیش‌بینی افزایش عمومی قیمت‌ها در بازار کاغذ چاپ و ارتباطات ژاپن در سه‌ماهه آخر سال جاری شده است.

مشاهده این مطلب  تصویب واردات ۱۱۴ میلیون دلار کاغذ/زنگ خطر برای روزنامه‌ها

صادرات کاغذ چاپ و ارتباطات ژاپن تا جولای همچنان قوی بوده و حجم‌های تجمعی صادرات به ۳۵۶,۰۰۰ تن در هفت ماه اول سال جاری رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد ۳۷.۶٪ را نشان می‌دهد. کاغذ پوشش داده شده حدود ۲۶۷,۰۰۰ تن از کل حجم را شامل شده و رشد ۳۷.۴٪ سالانه را تجربه کرده است.

شرکت‌کنندگان بازار گفتند که عامل اصلی این رشد تقاضای مقطعی از کشورهای آسیایی دیگر است که تأمین‌های اصلی از منابع دور به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل کانتینری مختل شده است.

بازیافت مقوا: صادرات مقوای بسته‌بندی ژاپن، به ویژه درجات مقوای جعبه و بسته بندی، نیز قوی بوده و برای چهار ماه متوالی از آپریل تا جولای رشد سالانه ثبت کرده است. در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴، ژاپن حدود ۴۸۸,۰۰۰ تن از درجات مقوای جعبه و بسته بندی صادر کرد که نسبت به سال گذشته ۱۲.۴٪ افزایش داشته است.

گرچه صادرات درجات مقوای جعبه ای به چین، بزرگ‌ترین مقصد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل تقاضای ضعیف و قیمت‌گذاری در بازار مقوای چینی کاهش یافته است، کارخانه‌های ژاپنی توانسته‌اند ارسال‌های خود به بازارهای جنوب شرقی آسیا را افزایش دهند تا عرضه بیش از حد را متعادل کنند.

ین ژاپن از ابتدای جولای به میزان نزدیک به ۱۲٪ در برابر دلار تقویت شده است، اما نرخ تبدیل هنوز به اندازه‌ای پایین است که صادرات مقوای ژاپن را در بیشتر بازارهای خارجی رقابتی نگه‌دارد.

بر اساس داده‌های JPA، ارسال‌های داخلی مقوای جعبه ای در هفت ماه اول سال جاری به حدود ۵ میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته ۱.۵٪ کاهش داشته است. ارسال‌های درجات مقوای جعبه‌ای به ۷۶۶,۰۰۰ تن در همان دوره افزایش یافته است.

مشاهده این مطلب  کاغذ مرز 400 هزار تومان را رد کرد

در مقایسه با کاهش‌های چشمگیر سالانه در ارسال‌های داخلی کاغذ گلاسه ، تقاضا برای مقوای بسته‌بندی نسبتاً قوی بوده و رونق گردشگری عامل کلیدی آن است.

بر اساس داده های سازمان ملی گردشگری ژاپن، ژاپن در هفت ماه اول سال جاری بیش از ۲۱ میلیون بازدیدکننده خارجی دریافت کرده است که افزایش ۶۱.۷٪ نسبت به سال گذشته و ۷.۴٪ بیشتر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. در جولای تنها، تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی به رکورد جدید ۳.۲۹ میلیون نفر رسید که حدود ۳۰۰,۰۰۰ نفر بیشتر از تعداد ثبت شده در جولای ۲۰۱۹ است. تعداد زیاد گردشگران ورودی تقاضا برای بسته‌بندی در بخش‌های مختلف از جمله جعبه‌های تاشو برای سوغاتی، بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی، و جعبه‌های مقوایی برای محصولات تازه را پشتیبانی کرده است.

صادرات قوی و تقاضای نسبتاً سالم در داخل، کارخانه‌های مقوای ژاپن را تشویق کرده است تا تولید خود را افزایش دهند اما تأمین کاغذ بازیافتی (RCP)، که ماده اصلی برای تولید مقوا است، بسیار محدود شده است. با وجود کاهش جمع‌آوری RCP، صادرات RCP ژاپن در هفت ماه اول سال جاری به ۱.۳۲ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش ۰.۸٪ را نشان می‌دهد. قیمت‌های RCP ژاپنی در جنوب شرقی آسیا در چند ماه گذشته نسبت به قیمت‌های واردات RCP از اروپا نسبتاً قوی بوده زیرا RCP ژاپنی به دلیل زمان حمل و نقل کوتاه‌تر و ناخالصی‌های کمتر، مورد توجه قرار گرفته است.

کارخانه‌های مقوای داخلی ژاپن برای حفظ حجم بیشتر در داخل، قیمت‌های بالاتری برای RCP پرداخت کرده و قیمت‌های OCC داخلی را از ¥۱۸-۱۹ در هر کیلوگرم (۱۲۷-۱۳۴ دلار در هر تن) در ابتدای سال به ¥۱۹-۲۴ در هر کیلوگرم در سپتامبر افزایش داده‌اند.

 

 

27بازدید

ارسال دیدگاه