ثباتی که در ماه‌های اخیر در بخش مقوا دیده شده بود، دیگر در برزیل وجود ندارد. طبق گزارش Fastmarkets در روز سه‌شنبه، ۲۴ سپتامبر، پس از اعلام افزایش قیمت‌ها در ماه ژوئن، که توسط Klabin آغاز شد و سپس توسط تمامی شرکت‌های داخلی، اعم از یکپارچه و غیر یکپارچه، دنبال شد، قیمت مقوا در بازار برزیل کمی افزایش یافت.

برای اولین بار از دسامبر ۲۰۲۲، قیمت مقوای پشت طوسی خالص افزایش یافت و در ماه‌های اوت و سپتامبر به ۶,۸۰۰-۷,۲۰۰ رئال (۱,۲۳۲-۱,۳۰۴ دلار) در هر تن رسید، در حالی که در ماه جولای ۶,۶۰۰-۷,۲۰۰ رئال بود. اما قیمت‌ها همچنان ۵.۴٪ کمتر از سپتامبر ۲۰۲۳ بودند.

این حرکت عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های مواد اولیه بود، زیرا قیمت‌های خمیر و کاغذ بازیافتی افزایش یافته بودند. به گفته چندین منبع بازار، با وجود این واکنش اولیه قیمت‌ها، تولیدکنندگان داخلی همچنان در اجرای کامل افزایش‌ها دچار مشکل بودند و بازار همچنان با عرضه زیاد روبرو بود.

یک منبع صنعتی اظهار داشت که بازار رقابتی بود و “با عرضه فراوان از هر دو طرف” مواجه بود – یعنی هم عرضه داخلی و هم وارداتی.

یک منبع دیگر گفت که “قیمت‌های محصولات آسیایی بسیار جذاب هستند. در برخی موارد، تقریباً ۲۰٪ کمتر از قیمت‌های تولیدکنندگان داخلی است.” این منبع به رقابت شدید واردات، به‌ویژه از آسیا، در بازار برزیل اشاره کرد.

منبع دیگری اظهار داشت که “تقاضا بهبود یافته، اما هنوز چیزی خاص نیست.” بر اساس گفته این منبع، قیمت‌های آسیایی پس از افزایش‌های قبلی به حالت “تثبیت” رسیده‌اند.

افت ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا نیز نقطه نگرانی دیگری برای فعالان بازار بود.

مشاهده این مطلب  موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کاغذ چاپ و تحریر

یک منبع دیگر اشاره کرد که بخشی از افزایش قیمت اعلام شده توسط تولیدکنندگان داخلی “اجرایی شده”، اما افزود که موجودی تولیدکنندگان بالا بود و آنها مکرراً “فرصت‌های خوبی” برای خرید در بازار نقدی دریافت می‌کردند.

قیمت‌های مقوای بازیافتی ثابت ماند. قیمت مقوای ۱۰۰٪ بازیافتی پشت طوسی در حدود ۵,۵۰۰-۵,۸۰۰ رئال در هر تن بود که نسبت به سال قبل ۱۳.۷٪ کاهش داشت. مقوای پشت طوسی بازیافتی که شامل درصدی از خمیر خالص است، با قیمت ۵,۸۰۰-۶,۳۰۰ رئال معامله می‌شد که ۱۱٪ کاهش سالانه را نشان می‌داد.

تولیدکنندگان غیر یکپارچه همچنان از تاثیرات منفی بر حاشیه سود خود رنج می‌بردند. قیمت‌های خمیر کاغذ در برزیل بالا بود، زیرا قراردادها در کشور بر اساس شاخص PIX اروپا از ماه قبل تنظیم می‌شدند.

علاوه بر هزینه‌های صنایع سلولزی، برزیل از اثرات تورم بالا بر زنجیره‌های تولید مختلف نیز رنج می‌برد. یک منبع دیگر گفت: “فقط صنایع سلولزی نیستند، پلاستیک، رزین‌های شیمیایی و حتی پالت‌های چوبی که برای حمل و نقل استفاده می‌کنیم، در حال گران‌تر شدن هستند.”

آمارهای اخیر منتشر شده توسط انجمن صنعت درخت برزیل (Ibá) نشان داد که در هفت ماهه منتهی به جولای، فروش داخلی مقوا نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳.۸٪ افزایش یافته و به ۳۵۷,۰۰۰ تن رسیده است.

تنها در ماه جولای، فروش نسبت به سال قبل ۱۷.۴٪ افزایش یافت و به ۵۴,۰۰۰ تن رسید. تولید از ژانویه تا جولای نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۳.۲٪ افزایش یافت و به ۴۳۸,۰۰۰ تن رسید.

واردات ۶۰٪ افزایش یافت و به ۱۶,۰۰۰ تن رسید، در حالی که صادرات ۸۵.۷٪ افزایش یافت و به ۱۳,۰۰۰ تن رسید که منجر به افزایش ۴۸.۲٪ در مصرف ظاهری در برزیل شد که در ماه به ۸۳,۰۰۰ تن رسید.

مشاهده این مطلب  جزئیات جدید از شفافیت کاغذی وزارت ارشاد

از اول اکتبر، افزایش قیمت‌های اعلام شده توسط Suzano به میزان ۶.۸٪ و lbema غیر یکپارچه به میزان ۱۱٪، در معاملات شرکت‌ها لحاظ خواهد شد.

Fastmarkets شنیده است که Klabin انتظار دارد در اکتبر به مشتریان خود درباره افزایش قیمت ۲.۶۶٪ اضافی در تمام خطوط مقوای خود برای فروش از ژانویه ۲۰۲۵ اطلاع دهد. این افزایش مکمل افزایش ۶.۱۹٪ اعلام شده در ژوئن امسال است که در نتیجه، تا ژانویه ۲۰۲۵ به ۸.۸۵٪ خواهد رسید.

بسیاری از تولیدکنندگان حدس می‌زدند که در ماه‌های آینده نیاز به افزایش قیمت بیشتر باشد، اما عدم اطمینان فعلی در مورد تقاضا پیشرفت در این برنامه‌ها را دشوار کرده است.

یک منبع دیگر گفت که اگر ارزش کامل افزایش‌ها از اکتبر اعمال شود، خرید همان حجم‌ها مانند ماه‌های گذشته دشوار خواهد بود.

قیمت‌های مقوای کرافت داخلی در ماه‌های اوت-سپتامبر ۷,۰۰۰-۷,۳۰۰ رئال در هر تن بود که ۱۱.۷٪ کاهش سالانه داشت، در حالی که قیمت‌های تریپلکس در ۷,۳۰۰-۷,۹۰۰ رئال در هر تن ثابت ماند و ۶.۷٪ کاهش نسبت به سال گذشته داشت.

همچنین ماه آینده، Klabin تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در یکی از بزرگترین کارخانه‌های کاغذ برزیل، واحد Monte Alegre، را از ۷ تا ۱۷ اکتبر انجام خواهد داد.

این کارخانه در جنوب برزیل ظرفیت تولید ۱ میلیون تن کاغذ در سال را دارد که از این مقدار ۷۳۰,۰۰۰ تن مقوا و ۳۰۰,۰۰۰ تن کرافت‌لاینر است. تخمین زده شده است که این توقف ۳۶,۰۰۰ تن کاغذ را از بازار خارج کند.

20بازدید

ارسال دیدگاه