جعبه های مقوایی

جعبه مقوایی، جعبه ای است که از مقوای معمولی یا مقوای توپر، یک لایه یا چند لایه ساخته شده باشد و به اشکال و مدل های متفاوتی طراحی می شود تا بتواند از محتویات خود به خوبی نگهداری کرده و علاوه بر اینکه بسته بندی مواد در آنها به سهولت و سرعت امکان پذیر باشد، از نظر بازاریابی نیز ظاهری مناسب و چشمگیر داشته باشد. ساخت این نوع جعبه ها ممکن است به وسیله دوخت سیمی، حاشیه فلزی، بست گوشه ای یا لفاف کاغذی تکمیل شود. طرح کلیه جعبه ها اعم از این که به طور واحد یا در بسته خارجی حمل و نقل شوند، باید طوری باشد که بین محتویات جعبه، حداقل فضای آزاد وجود داشته باشد. برای بسته بندی کالاهای ویژه یا کالاهایی که شکل منظمی ندارند، می توان از تنظیم کننده های داخلی در جعبه استفاده نمود.

مقوای مورد استفاده برای ساخت جعبه های سخت عبارتند از: 

  • مقوایی که از خمیر کاغذ باطله ساخته شود؛
  • مقوایی که از خمیر کاغذ باطله ساخته شود و لایه هایی از کاغذ کرافت داشته باشد؛
  • مقوایی که از خمیر کا و کلش ساخته میشود که با لایه یا بدون لایه است؛
  • چرم مصنوعی که از خمیر کاغذ باطله و خمیر چوب تحت پرس تهیه می شود؛
  • در موارد لازم که مقاومت نسبت به چربی یا رطوبت مورد نظر باشد، می توان مقوا را با لایه های مختلف فلزی، ورق پلاستیک یا کاغذ مقاوم، تورق داد. اگر حفاظت محتوی از نظر جذب یا دفع رطوبت لازم باشد می توان ابتدا، محتوی جعبه را در کیسه بسته بندی و سپس در جعبه قرار داد یا جعبه را با پوششی از مواد جاذب رطوبت لفاف نمود یا از مقواهای مخصوص که نسبت به رطوبت مقاومت زیادی دارند، استفاده کرد.
مشاهده این مطلب  تفاله نیشکر؛ بهترین روش برای تولید کاغذ

شکل جعبه

در موقع سفارش جعبه ها باید جزئیات مربوط به نوع و شکل جعبه را مشخص نمود. چاپ جعبه نیز می تواند به صورت ساده انجام شود؛ اما بهتر است روی آن لفاف یا برچسب زده شود.

شکل جعبه های مقوایی با توجه به نیاز مشتری می تواند متفاوت باشد. عمق جعبه، نوع پوشش جعبه، اتصالات گوشه ها، شکل درب و دیگر ویژگی های ظاهری این نوع جعبه ها توسط مشتری اعلام می گردد. ساخت جعبه می تواند به وسیله دوخت سیمی، فلزی، بست گوشه ای یا لفاف کاغذی تکمیل شود. البته لازم به یادآوری است که ابعاد جعبه ها در استاندارد ملی شماره  ذکر شده است.

342بازدید

ارسال دیدگاه