قیمت‌های واردات آخال(OCC) به جنوب شرقی آسیا و تایوان در هفته منتهی به پنج‌شنبه 15 اوت متفاوت بود، به‌طوری‌که صادرات گرید قهوه‌ای از اروپا و ژاپن افزایش یافت، اما صادرات از ایالات متحده به دلیل رکود بسته‌بندی در چین کاهش یافت.

ظرفیت بیش از حد در صنعت بسته‌بندی در چین باعث کاهش تقاضا برای خمیر بازیافتی تولید شده در جنوب شرقی آسیا شده است، جایی که اکثر کارخانه‌ها توسط شرکت‌های مادر چینی اداره می‌شوند و تولیدات به منظور تغذیه ماشین‌هایشان یا فروش در بازار چین به این کشور ارسال می‌شود.

کارخانه‌های خمیر بازیافتی وابسته به چین در جنوب شرقی آسیا، به‌ویژه تایلند، معمولاً بالاترین قیمت‌ها را برای گریدهای قهوه‌ای برتر آمریکا مانند OCC (DS OCC 12) پرداخت می‌کنند.

با کاهش تقاضای OCC از سوی کارخانه‌های خمیر بازیافتی، تأمین‌کنندگان به دنبال فروش تن‌های آمریکایی به کارخانه‌های منطقه‌ای با تخفیف قیمت بودند، در نتیجه، قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان متفاوت بود – DS OCC برای مشتریان مستقر در چین با قیمت 220-230 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد، در حالی که پیشنهادها برای تولیدکنندگان مقوا ‌منطقه‌ای کمتر از 220 دلار در هر تن بود.

در اندونزی، جایی که قیمت‌ها 5-15 دلار در هر تن بیشتر است، زیرا محموله‌های کاغذ بازیافتی ورودی نیاز به بازرسی پیش‌از‌حمل در کشور مبدأ دارند، مشتریان گزارش کردند که DS OCC آمریکا در دو سطح مختلف پیشنهاد شده است.

یک خریدار بزرگ اندونزیایی گفت:” DS OCC آمریکا که توسط فروشندگانی که به خریداران مستقر در چین صادر می‌کنند پیشنهاد شده بود، در دو هفته اخیر با قیمت 230-235 دلار در هر تن بود، و دیگران 225 دلار در هر تن بود،”.

یک منبع خریدار افزود: “ما حجم خرید OCC وارداتی را در راستای کاهش تقاضا در بازار اندونزی کاهش داده‌ایم. مصرف‌کنندگان هزینه‌ها را کاهش داده‌اند، که منجر به کاهش مصرف غذا و نوشیدنی شده است. کارخانه‌های بزرگ در کشور برای مقابله با کاهش تقاضا ماشین‌های خود را خاموش کرده‌اند”.

طبق گفته یکی از خریداران : “ما افزایش در دسترس بودن OCC جمع‌آوری شده در داخل کشور را می‌بینیم، که نشان می‌دهد کارخانه‌های کوچک و متوسط کشور به دلیل رکود بسته‌بندی به تعطیلی‌های موقت بازار متوسل شده‌اند. بنابراین تصمیم گرفته‌ایم خریدهای OCC محلی را افزایش دهیم و حجم OCC وارداتی را کاهش دهیم، که همچنین به ما امکان می‌دهد قیمت‌ها را پایین بیاوریم.”

مشاهده این مطلب  تب و تاب بازار کاغذ در دوراهی انتخابات و نمایشگاه کتاب

یک تولیدکننده بزرگ تایلندی خریدهای OCC و کاغذ مخلوط وارداتی را در چهار هفته گذشته متوقف کرده است، که این یک شکست بزرگ برای تأمین‌کنندگان بوده است.

طبق گفته یک فروشنده، چند هفته پیش، محموله‌های آخال این تولیدکننده تایلندی توسط گمرک تایلند رد شد و پس از آن کالاهای OCC وارداتی آنها تحت بازرسی کامل توسط مقامات گمرک قرار گرفت.

یک منبع گفت : “این یک خلأ در بازار ایجاد می‌کند و ما هیچ ایده‌ای نداریم که چرا مشتری بزرگ از خرید OCC وارداتی به جز کاغذ مخلوط منصرف شده است” .

منابع گزارش کردند که بازوهای خریداری خارجی تولیدکنندگان بزرگ چینی ظاهراً 180 دلار در هر تن بر اساس FAS برای DS OCC در ساحل غربی آمریکا پرداخت کرده‌اند، و سایر تجار 173-175 دلار در هر تن پرداخت کرده‌اند.

یک مشتری ویتنامی گفت که حجم‌های DS OCC به‌راحتی در دسترس بوده و آنها موفق به پایین آوردن قیمت‌های این گرید شده‌اند.

تا روز پنج‌شنبه 15 اوت، DS OCC به قیمت 220-225 دلار در هر تن به خریداران مستقر در چین در جنوب شرقی آسیا فروخته شد؛ اما کارخانه‌های مقوا ‌منطقه‌ای در تایلند، ویتنام و تایوان 210-215 دلار در هر تن برای این گرید پرداخت کردند.

قیمت‌های US OCC 11  به 205-210 دلار در هر تن رسید، که 5 دلار در هر تن کمتر از ارزیابی قبلی سه هفته پیش بود.

افزایش OCC ژاپنی: کمبود در دسترس بودن و نبود فضای حمل و نقل و تجهیزات باعث افزایش قیمت‌های صادرات OCC از ژاپن به منطقه شد.

پس از افزایش 10 دلاری در هر تن در اواسط جولای، قیمت‌های OCC ژاپنی همچنان صعود کرده و در روز پنج‌شنبه با 5-15 دلار در هر تن به 195-205 دلار در هر تن رسید، با پایین‌ترین محدوده قیمت توسط خریداران در تایوان پرداخت شده و بالاترین محدوده قیمت توسط مشتریان جنوب شرقی، عمدتاً کارخانه‌های ویتنامی پرداخت شد.

قیمت‌های OCC ژاپنی در گذشته از قیمت‌های گرید قهوه‌ای آمریکا پیروی کرده و معمولاً برابر یا 10 دلار در هر تن بیشتر از OCC اروپایی بوده است.

مشاهده این مطلب  شاخص stiffness (پشت دست) کاغذ/مقوا

با هدف همگامی با قیمت‌های OCC ژاپنی، تأمین‌کنندگان برای افزایش قیمت‌های OCC اروپایی فشار آوردند.

یک فروشنده بزرگ اروپایی خاطرنشان کرد که کارخانه‌ها در منطقه دارای موجودی کم OCC بوده و نیاز به تجدید موجودی‌های کاهش یافته خود دارند، زیرا OCC ژاپنی بسیار گران شده است، اما خریداران مقاومت کردند و به کاهش تقاضا اشاره کردند.

در نهایت، گرید قهوه‌ای ممتاز اروپایی، OCC 98/2 به قیمت 170-175 دلار در هر تن فروخته شد، که 5 دلار در هر تن افزایش داشت.

OCC  اروپایی 95/5 به 160-170 دلار در هر تن رسید، که از 160-165 دلار در هر تن سه هفته پیش افزایش یافت.

قیمت‌های OCC چینی افزایش یافت: در چین، قیمت گرید قهوه‌ای برتر و وارداتی OCC در هفته منتهی به ۱۵ اوت به ۱۷۶۳ یوان در هر تن رسید که نسبت به سه هفته قبل ۵۷ یوان در هر تن افزایش داشت.

این قیمت معادل ۲۰۰ دلار در هر تن بود، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصد و ۱۵۰ یوان در هر تن هزینه‌های لجستیکی. گرید قهوه‌ای برتر چینی با OCC آمریکا قابل مقایسه است.

آب‌وهوای بارانی در شمال چین و دمای بالا در مناطق جنوبی منجر به کمبود عرضه OCC و کاهش تولید شده است.

“تأمین‌کنندگان کاغذ بازیافتی (RCP) درخواست افزایش قیمت می‌کنند و به دمای بالا که فعالیت‌های جمع‌آوری RCP در فضای باز را تحت تأثیر قرار داده اشاره می‌کنند,” یک کارخانه کاغذ بزرگ گفت. “آن‌ها همچنین نگرانی‌هایی درباره سود ناچیز و هزینه‌های بالای نیروی کار دارند و استدلال می‌کنند که قیمت‌های پایین OCC باعث کاهش بیشتر تولید خواهد شد.”

برخی از کارخانه‌های کاغذ در مناطق شمالی نیز به دلیل آب‌وهوای بارانی با کمبود عرضه OCC مواجه بودند.

با این حال، انتشار متمرکز ظرفیت جدید در این تابستان منجر به افزایش سریع تقاضا برای OCC شده است. بر اساس آمار ناقص، از ژوئن تاکنون، ظرفیت جدید کاغذ کروگیتد در چین به ۲ میلیون تن در سال رسیده است که به افزایش قیمت‌های OCC کمک کرده است.

یک منبع دیگر دلیل اضافی برای افزایش قیمت‌ها را ذکر کرد: با شروع اوت، کارخانه‌های کاغذ چینی شروع به افزایش قیمت‌ها برای کاغذهای تمام‌شده کردند تا برای سفارشات احتمالی جشن نیمه پاییز و روز ملی آماده شوند، که منجر به افزایش قیمت‌های OCC نیز شده است.

مشاهده این مطلب  تسریع در راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه

اما تلاش برای افزایش قیمت‌ کاغذ چالش‌برانگیز بوده است، به‌طوری که بیشتر مشتریان پایین‌دستی افزایش قیمت‌ها را رد کرده یا تنها بخشی از آن را پذیرفته‌اند. چندین کارخانه کاغذ این هفته اعلام کردند که افزایش در سفارشات کاغذ را  مشاهده نکرده‌اند.

بازار خمیر بازیافتی در چین: هزینه‌های بالای OCC آمریکا، قیمت‌های پایین کاغذهای تمام‌شده و تقاضای ضعیف در چین منجر به از دست رفتن حیاتی بازار خمیر بازیافتی در این تابستان شده است.

خمیر بازیافتی از جنوب شرقی آسیا در چین با قیمت ۲۸۵ دلار در هر تن عرضه شد، بدون تغییر نسبت به سه هفته قبل، اما بازار راکد بود.

کارخانه‌های کاغذ چینی استفاده از خمیر بازیافتی را کاهش داده‌اند، که باعث شده است کارخانه‌های خمیر بازیافتی جنوب شرقی آسیا تولید خمیر بازیافتی را کاهش دهند و حتی کارخانه‌ها را تعطیل کنند.

طبق منابع، یک کارخانه خمیر بازیافتی در تایلند، که متعلق به یک تولیدکننده بزرگ بسته‌بندی چینی است، در پایان جولای تعطیل شد. این کارخانه که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرد، ظرفیت ۲۰۰,۰۰۰ تن در سال برای خمیر خشک و ۲۰۰,۰۰۰ تن در سال برای خمیر تر داشت. موجودی‌های باقی‌مانده OCC از این کارخانه به کارخانه مشترک دیگری که توسط شرکت چینی سرمایه‌گذاری شده و نزدیک‌تر به بندر و دارای مزیت هزینه‌ای است، منتقل شد و یک کارخانه خمیر بازیافتی در مالزی نیز در ماه می تعطیل شد.

در مالزی، اداره کارخانه‌های خمیر بازیافتی کار آسانی نیست. هزینه‌های OCC آمریکا در مالزی به دلیل هزینه‌های اضافی بازرسی پیش‌از‌حمل و مسائل لجستیکی بیشتر از تایلند است.

یک کارخانه خمیر بازیافتی در مالزی که متعلق به یک کارخانه کاغذ چینی است گفت: “اخیراً خرید OCC آمریکا چالش‌برانگیز بوده است. ما با کمبود فضای حمل‌ونقل و نرخ‌های بالای حمل‌ونقل مواجه هستیم. نقل‌قول‌های تأمین‌کنندگان به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از انتظارات ماست.”

علاوه بر این، یک منبع اشاره کرد که بسیاری از تولیدکنندگان خمیر بازیافتی مستقل باقی‌مانده در جنوب شرقی آسیا اکنون فقط به‌عنوان پیمانکار به کارخانه‌های چینی خدمت می‌کنند. آنها دیگر خود تولید نمی‌کنند و نمی‌فروشند، آنها فقط بر اساس قرارداد کار انجام می‌دهند.

38بازدید

ارسال دیدگاه