گرم انواع کاغذ چاپ و تحریر تولید شده از خمیر شیمیایی

این کاغذها در دو نوع پوشش دار و بدون پوشش تولید می شوند و از ویژگی های خوب آنها مقاومت مناسب، روشنی زیاد و قابلیت بایگانی و آرشیو طولانی مدت آنهاست. دارای مقدار کمی خمیر مکانیکی یا کلا فاقد آن هستند و معمولا در یک فرآیند کاغذسازی قلبایی یا خنثی تولید می شوند.

1- کاغذهای بدون پوشش عاری از چوب WFU

کاغذهای افست و سبک وزن که بعدا معرفی می شوند، جزو این دسته هستند که ٌWood Free Uncoted نامیده می شوند. به این دسته کاغذها، کاغذ بدون پوشش عاری از خمیر مکانیکی هم گفته می شوند که تاکیدی بر شیمیایی بودن فرآیند تولید آنهاست. کاغذ تحریر جزو این دسته است.

کاغذ افست 

این دسته کاغذها شامل طیف وسیعی از کاغذهای پرداخت شده با ماشین هستند که تا گرماژهای بین 70 تا  90 گرم آنها برای چاپ کتب مجلات و کاتالوگ ها بسیار متداول است. عمدتا به صورت ورقی و برای دستگاه های افست ورقی تولید شده و در موارد معدودی هم به صورت رول برای دستگاه های چاپ رول مجهز به خشک کن تولید می شوند. 90 درصد الیاف مورد استفاده در آنها از نوع خمیر شییایی است. وزن پایه آنها بین 40 تا 300 گرم است. با توجه به تقاضای کیفیتی خاص چاپ افست، این کاغذها باید دارای روشنی، صافی سطح، مقاومت سطحی و تمایل کم به پرزدهی و غبارزایی باشند. برای بهبود کیفیت و مقاومت سطح آنها، به وسیله نشاسته آهاردهی می شوند.

کاغذهای سبک وزن یا انجیلی 

این کاغذها همان طور که از نامشان پیداست، وزن بسیار کمی دارند (گراماژ بین 25 تا 40 یا حداکثر 59 gr/m2) و برای کتاب ها و هندبوک ها، دفترچه هر راهنما، کتاب های مقدس، لغت نامه ها و کلیه مواردی که تعداد صفحات زیاد وجود دارد و حجم کتاب جهت کاهش هزینه های حمل و نقل آن، راحتی و سهولت استفاده از آنها باید کم باشد، استفاده می شوند. این نوع کاغذها در گذشته با چاپ لترپرس چاپ می شدند، اما امروزه از فرآیند چاپ افست رول برای چاپ آنها استفاده می شود که البته چاپکار بایستی با توجه به شرایط خاص کاغذ، نازکی و ظرافت زیاد از تکنیک ها و شرایط استاندارد استفاده کند که در طی چاپ دچار مشکلاتی مثل افت کیفیت، چارگی کاغذ و توقف دستگاه نشود.

مشاهده این مطلب  مرجع تشخیص واردکنندگان کاغذ و مقوا وزارت ارشاد است

2- کاغذهای پوشش دار عاری از چوب 

این کاغذها مصارف زیادی دارند و در چاپ کتب، مجلات، کاتالوگ ها، کتاب های راهنما، کاغذهای پشت چسب دار و بسیاری مقاصد دیگر استفاده می شوند این کاغذها، کاغذهای “پوشش دار عاری از خمیر مکانیکی” هم نامیده می شوند. این کاغذها معمولا یک، دو و یا سه بار پوشش دهی می شوند و سطح آنها را می توان به صورت مات یا براق پرداخت و اتوزنی کرد.

521بازدید

ارسال دیدگاه