انواع بسیار متنوعی از کاغذ و مقوا موجود است که هریک خواص متفاوتی از خود نشان می دهند. این خواص با توجه به خصوصیات محصول و اتظاراتی که از بسته بندی داریم، تطبیق داده می شوند.

پیش از این که به انواع کاغذ، مقوا و مواد مختلف اشاره شود، ذکر این نکته ضروری است که کوبیدن خمیر، پالایش و سایر مراحل تولید خمیر کاغذ سبب می شود که کاغذهای مختلف و با خصوصیات متنوع بدست آید.

به عنوان مثال، کاغذ نسبتا مقاوم به چربی با استفاده از همین عملیات قابل حصول می باشد. همچنین با انواع مواد شیمیایی نظیر اسید سولفوریک یا اندود کردن کاغذ با مواد مختلف، می توان انواع متنوعی از کاغذ و مقوا را به دست آورد.

1-کاغذ صنعتی

یک نام گذاری عمومی برای کلیه کاغذهای مورد استفاده در صنعت است.

2-کاغذ کرافت

کاغذی است که از خمیر تولیدی به روش کرافت، با حداقل 80 درصد خمیر سولفات تهیه می شود و از مقاومت کششی بالا برخوردار بوده و در رنگ های قهوه ای و سفید تولید می شود. این کاغذ قوی و ارزان بوده و برای تهیه کیف، ساک های کاغذی، کیسه های چند لایه، پاکت، نوار چسب کاغذی و محصولات مشابه استفاده می شود. این کاغذها با گرماژ 38 تا 95 گرم بر متر مربع تولید می شوند.

3-کاغذهای روکش صنایع چوبی

کاغذهای کرافتی که با رزین اشباع می گردند و در صفحات رویه در و کابینت و فیلم های انعطاف پذیر به کار می روند. در این تولید ماهیت کاغذی از بین می رود.

4-کاغذهای محافظ

کاغذهای کرافتی که در صنعت فولاد برای حفاظت ورقه های فولادی بکار می روند. این کاغذها باید کاملا تمیز و صاف بوده تا به سطح ورقه های فولادی صدمه ای نرساند.

مشاهده این مطلب  عملیات پرداخت سطح کاغذ

5-کاغذهای الکتریکی

کاغذهایی که بنا به نوع ساخت و مورد استفاده می توانند در برابر بعضی از خواص الکتریکی از خود عکس العمل نشان دهند. از این نوع کاغذها می توان به کاغذ کابل، کاغذ خازن، کاغذ سیم پیچی و کاغذ عایق برق اشاره کرد.

برای مطالعه ادامه مطالب و دانلود فایل مقاله کلیک کنید.

224بازدید

ارسال دیدگاه